9 czerwca 2016

Temperatury za oknem sięgają 30 stopni i coraz bardziej chce się pić. Dzieci przychodzą i proszą o coś do picia. Zobacz, jakie napoje warto podać maluchowi a jakich lepiej się wystrzegać.

 

Napoje, których lepiej unikać

Latem podobnie jak przez cały rok najlepiej unikać wszelkich napojów słodzonych i gazowanych. Napoje dostarczają dużej dawki kalorii, a składniki w nich zawarte mogą prowadzić do otyłości, problemów zdrowotnych a nawet uzależnienia. Poza substancjami słodzącymi groźnym dodatkiem w napojach mogą okazać się wszelkiego rodzaju substancje aromatyzujące, barwniki i konserwanty, których są do nich dodawane.  Warto też zwrócić uwagę na napoje gazowane. Zawarty w nich dwutlenek węgla może prowadzić do wzdęć i problemów z układem trawiennym. Na wymienione wyżej substancje szczególnie wrażliwe są małe dzieci. Dlatego nie należy im podawać kolorowych, słodkich i gazowanych napojów.

 

Soki – tak, ale…

Kolejną grupą napojów podawanych dzieciom są soki. Powszechnie uznawane są za zdrową alternatywę dla wody. Warto jednak zwrócić uwagę na to jakie soki podajemy dzieciom. Najlepiej jeśli dostają one świeżo wyciskane z warzyw i owoców. Jeśli nie masz takich pod ręką, możesz sięgać po soki w 100% naturalne. Na letnie dni świetnie nadają się tłoczone soki z polskich jabłek czy gruszek. Jeśli smak jest zbyt intensywny można je rozcieńczyć wodą. Wybierając soki z kartonów i butelek należy dokładnie przeczytać etykietkę. W sklepach obok siebie stoją soki, nektary i napoje. Każdy z nich ma inny skład, dlatego tak ważne jest sprawdzenie co naprawdę kupujesz. W przypadku nektarów i napojów poza sokiem w kartonie czy butelce znajdują się też różne dodatki takie jak np. barwniki, cukier lub inne substancje słodzące.

 

Woda

Podczas upałów najlepiej sprawdza się niegazowana woda mineralna. Można ją pić bez ograniczeń. szczególnie polecana jest dzieciom oraz osobom odchudzającym się, ale każdy powinien po nią sięgać jak najczęściej. Są jednak osoby, które ze względu na smak nie mogą jej pić. Wówczas zamiast wybierać się do sklepu po wodę smakową lepiej samodzielnie taką przygotować. Wystarczy do dzbanka z wodą wrzucić kilka plasterków owoców cytrusowych, truskawki, jagody lub kilka listków mięty. Woda przejmuje aromat wrzucanych dodatków, a równocześnie nie straci swoich właściwości i nie nabierze kalorii jak to jest w przypadku wód smakowych.

 

Napoje przygotowywane w domu

W letnie upały warto też spróbować własnych kompozycji. Domowe lemoniady czy mrożone herbaty to doskonały pomysł na zaspokojenie pragnienia. Warto próbować różnych przepisów z czasopism kulinarnych, internetu czy telewizji oraz tworzyć swoje własne kompozycje. Świetnie smakuje napój z zielonego ogórka i cytryny, herbata z dodatkiem owoców albo woda z miętą i limonką. Przygotowanie napoju zajmuje zaledwie chwilkę. Warto przy tym pamiętać, aby jak najbardziej ograniczać dosładzanie  domowych napojów.