23 maja 2016

W Polsce coraz więcej dzieci ma nadwagę. Niezdrowy sposób odżywiania się oraz niewielka dawka ruchu, to główne przyczyny otyłości. Jeśli Twoje dziecko jest pulchne nie czekaj, aż z tego wyrośnie, tylko zrób wszystko, by w przyjemny sposób straciło nadliczbowe kilogramy.

 

Najpierw sprawdź czy to na pewno nadwaga

W dzisiejszych czasach panuje kult młodego, szczupłego ciała. Wprawdzie wygórowane wymagania są zazwyczaj odnoszone do dorosłych, jednak dotykają też coraz młodszych dzieci. Nierzadko zdarza się, że mamy widzą nadwagę u tych dzieci, które rozwijają się zupełnie prawidłowo, albo wręcz odwrotnie – nie zauważają kilku kilogramów więcej u swojej pociechy. Dlatego też podczas najbliższej wizyty u pediatry warto poprosić o obiektywną opinię specjalisty.

 

Zdrowe jedzenie przede wszystkim

Niezależnie od tego czy dziecko ma nadwagę czy nie, trzeba dbać o to co je. Zgodnie z zaleceniami w codziennym menu powinno znaleźć się 5 porcji warzyw i owoców, pieczywo pełnoziarniste, nabiał, ryby lub mięso oraz tłuszcze roślinne. Te wszystkie składniki można przerobić w smaczne i zdrowe potrawy. Należy zwracać uwagę przede wszystkim na to, aby w diecie dziecka było jak najmniej gotowych potraw takich jak hamburgery, pizza itp. Często już sama zamiana dań podawanych dziecku z kupnych na domowe ma wpływa pozytywnie na jego wagę.

 

Zamiast komputera plac zabaw

Dzisiejsze dzieci coraz rzadziej wychodzą na podwórko. Komputery i tablety sprawiły, że chętniej siedzą przed monitorem aniżeli bawią się na świeżym powietrzu z kolegami. Jeśli takie zjawisko obserwujesz w swoim domu, to nie czekaj, tylko sama zaangażuj się w zabawy ze swoją pociechą. Wspólnie ustalcie codzienny tryb postępowania. Po powrocie z przedszkola lub szkoły jest czas na zabawę na świeżym powietrzu, a dopiero później jest czas na zadania domowe i pora na komputer. Taki podział dnia daje dziecku trochę ruchu i zastrzyk świeżego powietrza przed odrabianiem lekcji, a potem czas na zabawę elektronicznymi gadżetami.

 

Jeśli nie zabawa na placu to co?

Specjaliści zgodnie twierdzą, że już 15-minutowy spacer znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia nadwagi u dzieci. Idealną dawką ruchu u zdrowego dziecka jest godzina, natomiast w przypadku dzieci z kilkoma kilogramami w nadmiarze warto nieco przedłużyć czas zabawy na dworze.  Kiedy jest zimno i na zewnątrz nie ma warunków do zabaw, dawkę ruchu można zapewnić w inny sposób. Doskonale sprawdza się wtedy piesza wyprawa do i ze szkoły lub przedszkola. Do tego warto wybrać się do sali zabaw, gdzie malec może szaleć do woli. Warto też skorzystać z zajęć sportowych organizowanych przez szkoły, ośrodki sportowe i inne organizacje. Ruch pozwala dzieciom nie tylko utrzymać prawidłową wagę, ale również wykorzystać nadmiar energii, którą dysponują.