22 maja 2013

„Baby Space”, które powstaje właśnie na drugim piętrze Słodowni Starego Browaru w Poznaniu to wyjątkowa instalacja oferująca najmłodszym dzieciom i ich rodzicom wyjątkowe doświadczenia sensoryczne, artystyczne i międzyludzkie. To przestrzeń zaprojektowana tak, by stymulowała wszystkie zmysły dzieci, by każdy mógł poczuć się w niej swobodnie i bezpiecznie. Będzie ona czekała na odwiedzających od Dnia Dziecka (1.06) do 9.06.

 „Baby Space” funkcjonować będzie w dwojaki sposób: jako interaktywna instalacja dla najmłodszych (już od 3 miesiąca życia) i ich rodziców (otwarta w daniach 1-9.06), oraz jako spektakl taneczny wewnątrz instalacji (prezentowany 3 razy dziennie w weekendy).

„Baby Space” to interdyscyplinarny projekt, który łączy w sobie multimedia, animację, taniec, muzykę, teatr i słowo. Założeniem autorskiej koncepcji Daliji Aćin Thelander – serbskiej choreografki mieszkającej w Szwecji, jest zaproszenie lokalnych artystów: tancerzy, muzyków, aktorów, filmowców, scenografów, itd. do wspólnego stworzenia przestrzeni przyjaznej, ale jednocześnie stymulującej już najmłodsze dzieci. Dzięki Fundacji Art Stations Grażyny Kulczyk, Stary Browar jest drugim miejscem na świecie, w którym wykreowana zostanie ta niezwykła przestrzeń, nad którą pracować będą jedni z najciekawszych artystów działających również na polu sztuki dla dzieci. W projekcie udział wezmą: uznana bajkopisarka i dramatopisarka Malina Prześluga, kompozytor Wojciech Morawski, oraz tancerze: Marta Romaszkan, Kacper Lipiński, Monika Kiwak i Duško Stamenić, którzy podążać będą za choreografią Daliji Aćin Thelander.

O przestrzeni „Baby Space”

Przestrzeń instalacji „Baby Space”, która powstaje w Słodowni Starego Browaru będzie bezpieczna, przytulna i wyraźnie oddzielona od otoczenia, co powoduje, że odwołuje się ona do trzech obszarów doświadczeń.

obszar doznań dotykowych

wnętrze instalacji wykonane jest z miękkiego i sprężystego materiału, delikatnego i gładkiego w dotyku

obszar doznań dźwiękowych

muzyka ma charakter abstrakcyjny, stanowi tło dla doświadczeń, ale jednocześnie może stawać się przewodnikiem po przestrzeni, podobnie jak pojawiające się wraz z dźwiękiem słowo – bogate w brzmienie i pełne tajemniczych znaczeń

obszar doznań wizualnych

krótkie filmy i wizualizacje wkraczające jako plamy barwne w nieskazitelnie białą przestrzeń, ten obszar poszerzony zostaje również o ruch, gdy podczas spektakli w przestrzeń wkroczą tancerze

O Artystach

Dalija Aćin Thelander (Serbia)

jedna z najbardziej interesujących współczesnych choreografek pracujących na obszarze twórczości dla dzieci. Ukończyła szkołę baletową w Belgradzie, wiedzę, doświadczenie i umiejętności zdobywała podczas wielu warsztatów i rezydencji w całej Europie. Prezentowała swoje prace na prestiżowych międzynarodowych festiwalach, takich jak ImPulsTanz, Tanz im August, Urban Festival (Kiasma), a także na najważniejszych festiwalach w Serbii, takich jak BITEF, BELEF, Infant. Współpracowała z wieloma reżyserami i międzynarodowymi artystami. Stworzyła kilka przedstawień tanecznych dla dzieci, w tym dwa spektakle tańca dla niemowląt, spośród których The book of roaming został nagrodzony na serbskim Festiwalu TIBA. Ze swoimi przedstawieniami dla dzieci z ogromnym powodzeniem występowała m.in. w Japonii i Korei.

Malina Prześluga (Polska)

Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Szkoły Dramatu przy Laboratorium Dramatu Tadeusza Słobodzianka w Warszawie. Zaskakująca siłą wyobraźni, skojarzeń i twórczym traktowaniem języka, młoda i  bardzo ceniona dramatopisarka, autorka tekstów prozą, felietonistka portalu www.e-teatr.pl. Jej dramaty oraz bajki wydawane są w „Nowych Sztukach dla Dzieci i Młodzieży” i wystawiane między innymi w Baju Pomorskim w Toruniu, w Teatrze Animacji w Poznaniu, w Teatrze Maska w Rzeszowie, w Teatrze Na Woli w Warszawie, w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu. Piosenki jej autorstwa śpiewają aktorzy na scenach Teatru Groteska w Krakowie, Teatru Muzycznego w Gdyni, Teatru Baj Pomorski w Toruniu, Tarnowskiego Teatru im. Ludwika Solskiego. Laureatka Medalu Młodej Sztuki, zdobywczyni kilku nagród i wyróżnień w edycjach Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, zdobywczyni drugiej nagrody na 9. Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego w 2011 roku, laureatka sopockiego Festiwalu Dwa Teatry w roku 2012 za słuchowisko radiowe w reż. Roberta Mirzyńskiego wg sztuki „Nic”, „Dzika Mrówka”, „Adam i Ewa”. Autorka książek dla dzieci: „Ziuzia”, „Nowe Bajki dla Dzieci”.

Wojciech Morawski (Polska)

kompozytor, twórca muzyki elektronicznej, kurator i organizator wydarzeń muzycznych, kulturoznawca i przede wszystkim muzyk, poruszający się w stylistyce drone/ambient/minimal, pracujący z techniką sprzężenia zwrotnego. Interesują go konsekwencje pracy na styku jakości lo/hi-fi oraz relacja pomiędzy dźwiękiem a  ciałem, a także badanie percepcji dzieci w odbiorze muzyki i obrazu. Kurator Cyklotroniki –  kameralnych koncertów muzyki elektronicznej. Jest autorem oraz wykonawcą muzyki do spektakli teatralnych, m.in. w przedstawieniu dla dzieci do 3 roku życia pt. „Śpij” zrealizowanym w Teatrze Baj w Warszawie oraz „Nusia i Wilki” w Teatrze Lalki i Aktora w Opolu. w 2012 zrealizował w Japonii przedstawienie taneczno-audiowizualne pt. Gift wraz z japońską choreografką Yuka Seike. Zagrał kilkaset koncertów w kraju oraz zagranicą, m.in. w Japonii, Rosji, Niemczech i Austrii. Współpracował z najważniejszymi instytucjami kultury w Polsce, m.in. Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, Narodowym Instytutem Audiowizualnym, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Brał również udział w najistotniejszych MediaLabach organizowanych w Polsce (2010, 2011), także jako uczestnik warsztatów Master Class.

Kacper Lipiński (Polska)

tancerz, grafik, projektant, fotograf. Urodzony w 1979 roku w Poznaniu, z którym związany jest do dziś. Absolwent Wydziału Grafiki poznańskiej ASP, studiował także historię sztuki na UAM. Debiutem choreograficznym Kacpra Lipińskiego było zrealizowane jako produkcja niezależna solo „IME EKTASI”, które swoją premierę miało w ramach programu Stary Browar Nowy Taniec (październik 2007). Połączył w nim projekcje wideo z ekstatycznym, opartym na figurze koła i powtórzeniach tańcem. Jako artysta wideo współpracował z wieloma polskimi tancerzami i choreografami, m.in. Rafałem Urbackim („Mt  9,7”), Mikołajem Mikołajczykiem („Z  tobą chcę oglądać świat”), a także Ewą Wycichowską („Wiosna Effatha”). Tworzył również w obszarze performance art.

Marta Romaszakan (Polska)

ukończyła kierunek filozofia-komunikacja społeczna na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W pracy nad ruchem czerpie wiedzę głównie ze wschodnich sztuk walki – Tai Chi, a także Aiki. Warsztatowo uczyła się u polskich i zagranicznych pedagogów tańca współczesnego i butoh. Wraz z Patrykiem Lichotą zrealizowała spektakl „Starving Mirrors”, który miał premierę podczas ADM Blixem Festival (Amsterdam 2010) oraz przedstawienie „Strange Lóóp”, prezentowane w ramach programu Co z tym tańcem? w Starym Browarze. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca (edycja 2012). W swojej pracy skupia się głównie na pracy nad komunikacją w improwizacji pomiędzy muzykiem a tancerzem, zafascynowana jest pracą z dziećmi.

Monika Kiwak (Polska)

mgr wiedzy o teatrze oraz filologii polskiej na Uniwersytecie Jagielońskim, absolwentka wydziału tańca w Performers House (DK), dyplomowana instruktorka tańca współczesnego, uczestniczka certyfikowanego kursu Body-Mind Centering w Bratysławie; stypendystka Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk (Alternatywna Akademia Tańca 2013), tancerka Eksperymentalnego Studia Tańca Iwony Olszowskiej w Krakowie. Obecnie pracuje nad przeniesieniem jednej z teorii językoznawczej (pragmatyzm) na grunt komunikacji niewerbalnej.

Duško Stamenić (Serbia)

z wykształcenia jest wykładowcą filologii rumuńskiej. W swoim rodzinnym mieście Novi Sad w Serbii przez dwa lata był związany z kameralnym teatrem Ogledalo, gdzie miał szansę zapoznać się z metodami Grotowskiego, Mayerholda, Suzukiego jak również technikami tańca butoh i pantomimy. Współpracował między innymi z Kathariną Seifert w ramach researchu w Laboratory Theatre (2012) oraz przy warsztatach „Culture of movement” (2011) Benjamina Jarretta. Większość z jego działań zakłada elementy zaangażowania społecznego czy akcje site-specific. Ostatnie trzy lata działalności twórczej poświęcił na pracę z dziećmi niepełnosprawnymi na początku prowadząc indywidualne zajęcia dla dzieci z autyzmem, później z dziećmi głuchymi i niedosłyszącymi.

Baby Space

koncepcja, scenografia, choreografia: Dalija Aćin Thelander

asystent scenografa, wykonanie scenografii : Agnieszka Gierach

poezja: Malina Prześluga

muzyka: Wojciech Morawski

wideo: Kacper Lipiński

tancerze: Marta Romaszkan, Kacper Lipiński, Monika Kiwak, Duško Stamenić

koordynacja: Alicja Morawska-Rubczak, Sandra Lewandowska

produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

premiera: 1 czerwca 2013, Stary Browar, Słodownia +2

Koncepacja: Dalija Aćin Thelander

Baby Space

1-9.06, Słodownia +2

1-2.06 i 8-9.06; godz. 10:00, 11:30, 13:00

SPEKTAKL Baby Space

wstęp: 10zł/osoba

wiek odbiorców: 3-18 miesięcy + dorośli

czas trwania: 30 minut

1-9.06; godz. 14:00-18:00

INSTALACJA Baby Space

wstęp wolny

wiek odbiorców: 3 miesiące – 3 lata + dorośli