9 maja 2016

Maj to jedyny miesiąc, kiedy można kupić świeże szparagi. Warto po nie sięgać właśnie w tym czasie. Zanim jednak szparagi wylądują na naszych talerzach należy wiedzieć jak je kupować i jak przyrządzić.

 

Szparagi – co znajdziemy w sklepach?
W naszych sklepach można kupić szparagi białe lub zielone. Oba rodzaje są bardzo smaczne i pełne składników odżywczych, niemniej jednak nieco się różnią. Zielone szparagi są znacznie delikatniejsze a ich przygotowanie wymaga mniej czasu. Natomiast białe wymagają obierania i nieco dłuższego gotowania.

 

Jak kupować szparagi?
Przede wszystkim należy sprawdzić czy są jędrne. Jeśli ich główki opadają a skórka się marszczy, to lepiej poszukać innego sklepu z warzywami. Warto też wziąć w rękę szparagi i delikatnie nacisnąć końcówkę. Jeśli wypłynie z niej sok, to znaczy, że szparag jest świeży. Trzeba pamiętać, że próba ta nie powiedzie się, jeśli szparagi stały w pojemniku z wodą.

 

Jak je przyrządzić?
Zielone szparagi są znacznie delikatniejsze, dlatego wystarczy je dokładnie umyć i odciąć końcówkę. W przypadku białych szparagów dobrze jest je obrać, ponieważ skórka niekiedy jest łykowata. Po umyciu i obraniu należy zagotować wodę i do wrzątku włożyć szparagi. Powinno się je gotować w pozycji pionowej. Jeśli garnek jest zbyt szeroki, wówczas najlepiej jest włożyć je do garnka związane. Najdelikatniejszą częścią szparagów jest główka, którą bardzo łatwo rozgotować, dlatego też wkładając je do wody należy pamiętać, by nie zanurzać tej części szparaga we wrzątku.

 

Jak można podać szparagi?
Na naszych stołach szparagi najczęściej podawane są w postaci zupy krem lub polane podsmażoną bułką tartą z masłem. Można też przygotować wiele różnorodnych przystawek z ich zastosowaniem. Doskonale smakują szparagi owinięte w szynkę czy sałatki ze szparagami.

 

Szparagi dla najmłodszych
Także dzieci mogą, a nawet powinny jeść szparagi. Częstym problemem jest niezbyt wyrazisty smak tych warzyw. Jeśli dziecko nie chce jeść szparagów w całości, można podać je w postaci zupy lub „schowane” w koreczkach jarzynowych czy sałatce.