16 stycznia 2012

Dzieci spędzają większość czasu na zabawie, poznając w ten sposób otaczający świat. Zabawa stymuluje rozwój fizyczny i psychiczny, dzięki niej dziecko uczy się zapamiętywać, ćwiczy spostrzegawczość, poznaje zasady i sposoby postępowania.
 
Dzieci rodzą się z olbrzymim potencjałem twórczym, wielką żądzą poznawania świata i olbrzymią łatwością przyswajania mnóstwa informacji, a do dorosłych należy inspirowanie, podsuwanie pomysłów, zachęcanie do wykorzystywania wyobraźni we wszystkim co mały człowiek robi, przede wszystkim w zabawie.
 
Podczas zabawy dziecko uczy się tworzyć
Twórczość może mieć miejsce w każdej strefie ludzkiej aktywności, to nie tylko tworzenie dzieł plastycznych, literackich czy muzycznych. Twórczość jest rodzajem działania, w wyniku, którego powstają wytwory oryginalne, niepowtarzalne, a jednocześnie wartościowe, takim wytworem mogą być np.: upieczone przy pomocy mamy i oryginalnie przyozdobione babeczki, budowla z klocków czy wymyślenie nowego zastosowania dla zabawki. Zaprzeczeniem twórczości jest powielanie i naśladownictwo. Jeżeli będziemy dostarczać dziecku gotowe schematy, podsuwać własne pomysły rozwiązywania problemów, na pewno ograniczymy twórcze inspiracje i osłabimy jego chęci do poszukiwania nowych rozwiązań.
 
Twórczemu rozwojowi sprzyja swobodna aktywność
Od reakcji rodziców na zabawę dziecka zależy także jaką będzie ono czerpać z zabawy przyjemność. Niekiedy bywa tak, że dorośli uczą dzieci nadmiernej ostrożności, kompromisu, wzorowania się na przyjętych schematach, nie zdając sobie sprawy, że w ten sposób ograniczają potencjał twórczy swoich dzieci.

Dziecko w sposób naturalny jest twórcą. Już niemowlęta interesują się przedmiotami: biorą je do rączek, przesuwają, popychają, dotykając badają ich fakturę, kształt. Rodzice mogą podtrzymywać ciekawość dziecka podsuwając odpowiednie zabawki  i obserwować jak maluch wykorzystuje je podczas zabawy.

Dobrze zaprojektowana zabawka stymuluje poszukiwania i odkrywczość dziecka. Często bywa tak, że najlepszymi zabawkami są nie te kupione w sklepie, a proste przedmioty domowego użytku, jak łyżki, miseczki, spinacze do bielizny, które potrafią zapewnić wiele godzin twórczej zabawy.

 

Metody pobudzania aktywności twórczej:
Im więcej czasu i uwagi poświęcimy dziecku pokazując mu świat, tym bogatszym człowiekiem stanie się ono w przyszłości. Należy więc spędzać z dzieckiem możliwie dużo czasu, podsuwać rozmaite możliwości zabawy, wprowadzać w tajniki kultury i sztuki, aby malec mógł wybrać to co jest dla niego najbardziej interesujące.

Twórcze myślenie u dziecka pomogą stymulować:
Książki

Opowiadają dziecku o świecie, stymulują pełną fantazji zabawę, podsuwają nowe pomysły, wpływają na rozwój koncentracji i naukę skupiania uwagi.
Przedmioty codziennego użytku

Wyszukiwanie nowych zastosowań dla nich, wspiera twórcze myślenie.
Zabawy plastyczne

Malowanie, rysowanie, lepienie z plasteliny, stanowią najbardziej spontaniczne działania twórcze dziecka, rozwijają wyobraźnię, sprawność manualną oraz twórcze myślenie.
Tworzenie budowli i konstrukcji z klocków, układanie puzzli

Budowanie z klocków ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową, uczy o związkach przedmiotów w przestrzeni.
Układając puzzle, mały człowiek ćwiczy sprawność, a także rozwija zdolności manualne i uczy się wyczucia przestrzeni.
Spacery

W czasie spacerów można znaleźć wiele naturalnych tworzyw – liście, gałęzie, kasztany, kamyki, pióra, a po powrocie do domu stworzyć z nich rozmaite dzieła: obrazki i wyklejanki. Podczas spacerów dziecko ma także szansę poobserwować co się dzieje dookoła, wsłuchuje się w dźwięki, dotyka różnych powierzchni.
Pytania

Zadawanie przez malca wielu pytań to powód do radości dla rodziców. Należy odpowiadać na pytania stawiane przez dziecko w sposób dla niego zrozumiały, cierpliwie wyjaśniać, a także pomagać w formułowaniu pytań.
Zabawa w teatr

Dziecko wcielając się w jakąś rolę, sprawdza jak to jest być kimś innym. Mały człowiek uczy się opanowywać emocje w sytuacjach, w których w realnym życiu by sobie nie poradziło, a przy tym kształtuje spostrzegawczość i umiejętność koncentracji.
Śpiewanie, gra na instrumentach, słuchanie muzyki

Zabawy z dźwiękiem pobudzają uczucia i wyobraźnię, rozwijają poczucie rytmu, wrażliwość na dźwięki, spontaniczność.



Możliwość komentowania jest wyłączona.