10 marca 2015

Czy środowisko w jakim przebywa dziecko ma wpływ na jego rozwój mowy? Okazuje się, że tak. Maluch dorasta w dwóch środowiskach – rodzinnym i przedszkolnym. Obydwa środowiska warunkują rozwój emocjonalny, społeczny a także ten odpowiedzialny za mowę.
Człowiek przychodząc na świat nie ma predyspozycji do opanowania jakiegokolwiek z 6 tysięcy różnych języków. Przeprowadzone badania (Przybysz – Piwkowa 2002) ukazują, że matki od samego początku zachowują się jakby dziecko potrafiło zrozumieć co one mówią i im  odpowiadało. Dziecko uczy się mowy od otoczenia. Z chwilą, gdy przychodzi na świat, wywołuje u matki zwiększoną aktywność uczuciową, która ma podstawowe znaczenie dla kształtowania się mowy dziecka. Przejawia się to w przemawianiu do niego przy każdej możliwej okazji, wzbudzając jednocześnie zainteresowanie. Owa łączność rozluźnia się z biegiem czasu. Dziecko poprzez zabawy ze starszymi uczy się lepszego poznawania przedmiotów, czynności i okoliczności jakie im towarzyszą, a także kojarzenia odpowiadających im wyrazów. Dzięki temu maluch magazynuje system językowy w sferze podświadomości. Rozwijające dziecko staje u progu etapu, gdy zaczyna reagować słownie na zainteresowanie otoczenia, samo zaczyna się wypowiadać.
Drugim środowiskiem wychowawczym jest dla dziecka przedszkole. Przedszkole, będąc instytucją wychowawczą, różni się tym od środowiska rodzinnego, że oddziaływania wychowawcze są prowadzone w sposób świadomy i zorganizowany kompensując braki wychowawcze wielu rodzin.

[quote_box_right]Witam, nazywam się Marta Marzec, jestem pedagogiem oraz logopedą.
marta_marzecSpecjalizuję się w terapii logopedycznej dzieci i młodzieży. Zajęcia terapeutyczne prowadzę w formie zabawy aby zachęcić najmłodszych do trudnych i żmudnych ćwiczeń. Przekazywane treści i metody pracy dostosowane są do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka.[/quote_box_right]

W przedszkolu dziecko przebywa w licznej grupie rówieśników, posiadających zróżnicowaną wymowę, która może ulegać zmianie pod wpływem kontaktów z innymi dziećmi. Co to oznacza? Niekiedy zdarzają się sytuacje kiedy dzieci mówiące poprawnie przebywając ze swoimi młodszymi kolegami ulegają wpływom ich wymowy. Zaczynają mówić bardziej dziecinnie, „spieszczając” mowę. Podczas swoich obserwacji we wrześniu i październiku 1960 roku, T. Bartkowska zauważyła, że istniał różny stopień zaangażowania przedszkoli w pracę nad wymową dzieci. Dziś przedszkola
Wpływ środowiska na nawyki językowe dzieci jest bezsporny, mimo że samo pojawienie się owych nawyków jest od niego niezależne. Istnieje również większa świadomość wychowawcza zarówno wśród rodziców jak i przedszkoli, które zatrudniając logopedów starają sie oddziaływać na wymowę dziecka wychowując młode pokolenie naszych małych-wielkich mówców 🙂

Marta Marzec
logopeda

www.logat.edu.pl