26 sierpnia 2013

Równo z rozpoczęciem roku szkolnego w CRZ Krzywy Komin we Wrocławiu rusza projekt KIDS DESIGN SPACE  – DZIECI PROJEKTUJĄ PRZESTRZEŃ, w ramach którego przez trzy miesiące specjaliści z dziedzin projektowania prowadząc wieloaspektowe warsztaty edukacyjne, będą starali się wyczulić najmłodszych na różne sposoby odbierania przestrzeni oraz nauczyć ich odpowiedzialności za jej kształtowanie oraz utrzymanie.

Trzymiesięczny projekt skierowany do dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 16 lat wpisuje się w dyskusję o zasadności wprowadzania już na etapie gimnazjum programu edukacyjnego „Kształtowanie przestrzeni”, który od września ruszy w części polskich szkół. KIDS DESIGN SPACE nie ma jednak uczyć najmłodszych „jedynej właściwej architektury i urbanistyki”, lecz zaprezentować możliwości dobrego wykorzystania przestrzeni i umożliwić kontakt z osobami, które decydują o wyglądzie otoczenia. Trzy cykle warsztatowe – POZNAWANIE, PROJEKTOWANIE I INTERWENIOWANIE  – przypisane kolejno trzem miesiącom działań pozwalać będą młodym na uczestniczenie w szeregu spotkań i warsztatów oscylujących wokół tematyki kształtowania środowiska. Każdy z miesięcy zakłada stopniowe oswajanie dzieci i młodzieży z przestrzenią oraz skłanianie ich do podjęcia samodzielnych działań na rzecz jej poprawy.

Podczas wrześniowych warsztatów m.in. z grupą KOLEKTYF młodzież pozna źródła sztuki ulicy, zobaczy przykłady wykorzystania street artu do rewitalizacji przestrzeni, nauczy się technik graficiarskich, wlepkowych, stencilowych oraz wykona własne projekty biżuterii miejskiej. Swoje potrzeby oraz własną wizję otaczającej je przestrzeni dzieci będą mogły przedstawić w sformułowanym przez siebie manifeście powstałym w trakcie warsztatów prowadzonych przez ILONĘ i PRZEMYSŁAWA WITKOWSKICH. Aktywiści, zadając im proste pytania, nakłaniać będą do nieskrępowanego wyrażania refleksji nad otoczeniem i sposobem gospodarowania jej przez dorosłych oraz do dzielenia się pomysłami na dostosowanie jej do pragnień dziecka. Na warsztatach z FUNDACJĄ EKOROZWOJU (Agnieszka Czuryło) dzieci z materiałów z odzysku będą budować makietę swojego wymarzonego podwórka – dzięki tym zajęciom dzieciaki poznają zasady segregacji odpadów oraz zaplanują od podstaw podwórko ekologiczne. Natomiast ALEKSANDRA SOLIŃSKA pomoże najmłodszym zaplanować ich wyśniony pokój zbudowany z kartonowych mebli i innych akcesoriów. Wrzesień zakończą zajęcia najmłodszych z ANNĄ STASZEK – profesjonalnym trenerem osobistym, który pozwoli im na odkrycie swoich mocnych stron oraz ośmieli do dalszego działania, zadawania pytań i wyrażania własnego zdania.

 

Październikowy cykl PROJEKTOWANIE zainicjuje kreacyjną część projektu, w trakcie której najmłodsi, poznając z grupą ONIMO (Łukasz Jagoda i Mateusz Sum) oraz ANNĄ JAKUBIŃSKĄ I MATEUSZEM SIKORSKIM metody realizacji makiety, zobaczą jak przebiega proces powstawania wymyślonego przez nie produktu – od pomysłu, przez kształtowanie koncepcji, po projekt, którego prototyp w kolejnym miesiącu zostanie zrealizowany w CRZ Krzywy Komin. Na zajęciach z PANATO (Justyna Burzyńska) dzieciaki wykonają sito-nadruki na bawełnianych eko-torbach. Warsztaty teatralne w języku angielskim prowadzone przez grupę PROSPECTUS (Jola Ziemba) pozwolą dzieciom na poznanie wpływu scenografii, czyli najbliższej człowiekowi przestrzeni, na przebieg wydarzeń mogących w niej zajść. Na zajęciach z FUNDACJĄ EKOROZWOJU powstanie także scenografia teatralna wymyślona przez najmłodszych do wybranego przez nie tematu związanego z ekologią. Natomiast PRZEMYSŁAW FILAR (Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia) na swoich warsztatach konstruktywnej krytyki architektury skłoni dzieci do głębszego analizowania otaczającej je zabudowy miejskiej.

Realne interwencje na nadodrzańskich terenach nastąpią w listopadzie. Na dziedzińcu CRZ Krzywy Komin stanie prototyp obiektu zaprojektowanego z grupą ONIMO, Anną Jakubińską i Mateuszem Sikorskim, a pobliskie podwórka zyskają projekt nowego mebla miejskiego, który już wiosną doczeka się realizacji. Warsztaty projektowania „dziecięcego mebla miejskiego” z KATARZYNĄ PRZESTRZELSKĄi MAGDĄ FULIŃSKĄ pomogą młodym uświadomić sobie ich realny wpływ na własne podwórko, a także uwrażliwią na odpowiedzialność za dobro wspólne. Dzieciaki wraz z SYLWIĄ PIETRUSZKĄ ruszą z jednorazowymi aparatami w miasto, by udokumentować ważne i warte uwagi dla nich miejsca, obiekty będące przykładami dobrze i źle ukształtowanej przestrzeni, urbanistyczne ciekawostki i wszystko to, co może być wartościowe przy tworzeniu przyjaznego mieszkańcom otoczenia. Odbędą się także warsztaty kuchni molekularnej z JEDZENIADORZECZY.PL (Michał Wacław i Łukasz Wasyliszyn), które uświadomią dzieciom zachodzenie procesów fizycznych i chemicznych wokół nich.

Wernisaż prac wykonanych podczas trzymiesięcznego projektu odbędzie się 22 listopada na terenie CRZ Krzywy Komin. Dzień później nastąpią dwudniowe, kończące projekt spotkania młodych z architektami, urbanistami, miejskimi aktywistami, które przybiorą formę otwartej dyskusji i konsultacji nad efektami pracy. Jednak tym razem to specjaliści będą zadawać pytania oraz na wystawie podziwiać dokonania dzieci, a nie odwrotnie. 23 listopada będzie dniem otwartym dziecięcych pracowni warsztatowych, podczas którego najmłodsi członkowie projektu wraz ze swoimi prowadzącymi prezentować będą swoje dokonania. 24 listopada to podsumowanie wszystkich działań, a także panel dyskusyjny z udziałem m. in. Zbigniewa Maćkow, Patrycji Mastej, Beaty Urbanowicz, Mai Brzozowskiej – Brywczyńskiej i Przemysława Filara poświęcony projektom dzieci, ich przemyśleniom, a także koncepcji miasta na rewitalizację Nadodrza.

Celem projektu jest dostarczenie dzieciom i młodzieży narzędzi pozwalających na refleksję nad własnym otoczeniem oraz na aktywne jego modyfikowanie. Ma on także pomóc kształtować młodych otwartych i kreatywnych ludzi, którzy poszerzają swoją kulturową świadomość już od najmłodszych lat oraz zwracają uwagę na estetykę swojego środowiska, dzięki czemu w przyszłości będą mogli stać się krytycznymi autorami oraz odbiorcami otaczającej ich kultury. To także próba stworzenia dla najmłodszych platformy wspólnego kreatywnego działania, co pozwoli im już teraz poczuć się samodzielnymi twórcami. Działania podejmowane przez trzy miesiące przyczynią się do budowania lokalnego kapitału społecznego, co możliwe jest tylko w wypadku wykształcenia u młodych odpowiedzialności za wspólną przestrzeń. Zmiana myślenia w społeczeństwie, w którym liczy się tylko „własne podwórko”, nastąpić może właśnie dzięki włączeniu dzieci i młodzieży w proces tworzenia koncepcji oraz przeobrażania jej w realny projekt. Umożliwi im to poczucie się współodpowiedzialnymi za swoje otoczenie, pokaże możliwości działania, a także pozwoli na odkrycie swoich talentów. Najmłodsi powinni zacząć zadawać sobie pytania, co im przeszkadza w przestrzeni miejskiej i przede wszystkim, dlaczego właśnie to im nie odpowiada. Natomiast rodzice i inni dorośli muszą zacząć sobie uświadamiać, że estetyczna edukacja dzieci procentować będzie w przyszłości życiem w lepszej przestrzeni.

Szczegółowy program zajęć dostępny jest na stronach:

www.krzywykomin.pl

www.facebook.com/KIDSDESIGNSPACE