15 marca 2016

Zdrowe kości twojego dziecka

Głównym źródłem witaminy D jest synteza w skórze pod wpływem światła słonecznego, która pokrywa 80–90% naszego dobowego zapotrzebowania. Dlatego w przypadku ograniczonych możliwości korzystania ze spacerów czy zabaw dziecka na świeżym powietrzu warto, abyś zwiększyła zawartość tej witaminy w jego posiłkach. O jakich produktach nie powinnaś zapominać? Głównymi źródłami witaminy D są ryby i tłuszcze rybne (np.: olej z wątroby dorsza
i tuńczyka) oraz produkty zbożowe, pieczywo, mleko, jajka, i margaryny wzbogacane w witaminę D. Produkty te zawierają tylko małą dawkę tej substancji, stąd też konieczność stosowania suplementów bogatych w witaminę D, np. Meltiki. (więcej informacji na stronie http://www.meltiki.pl).

Musisz pamiętać, że wysiłek fizyczny ma też pozytywny wpływ na zdrowie kości twojego dziecka. Czynnikiem przyspieszającym mineralizację kości, zwłaszcza u dzieci i młodzieży, jest praca mięśni i obciążenie fizyczne polegające na skakaniu lub bieganiu.

 

Wzmocniona odporność

Coraz więcej danych wskazuje na to, że do zdrowego życia twoje dziecko potrzebuje odpowiedniego stężenia witaminy D3 we krwi. Udowodniono, że witamina D wzmacnia odporność! Pobudza do pracy limfocyty T, odpowiedzialne za walkę z bakteriami
i wirusami, np.: przeziębienia, grypy, stanów zapalnych zatok i dróg oddechowych, zapalenia spojówek, grzybic, drożdżyc. Witamina D ma też potężny wpływ na cały układ immunologiczny. Działa jak dopalacz na makrofagi. Zmniejsza ryzyko zachorowań na reumatoidalne zapalenie stawów czy atopowe zapalenie skóry, ale też różne rodzaje trądziku, łuszczycę, bielactwo nabyte, toczeń i łupież.

 

Witalność

Badania potwierdzają, że istnieje związek pomiędzy witaminą D a zaburzeniami nastroju. Wiadomo, że komórki w mózgu – neurony – mają na swojej powierzchni receptory witaminy D.
To one decydują o tym, jaki mamy nastrój! Zaobserwowałaś u swojego dziecka syndrom przewlekłego zmęczenia – bóle głowy, mięśni, brak koncentracji, kłopoty z pamięcią, snem? Koniecznie zacznij mu podawać odpowiednie dawki witaminy D, zwiększ liczbę spacerów i zabaw na świeżym powietrzu, wzbogać też jego dietę o produkty zawierające tę witaminę.