8 lipca 2014

Ból pleców? Jedna z najbardziej charakterystycznych i doskwierających ogromnej liczbie osób chorób współczesnej cywilizacji. W sposób bezpośredni jest ona związana z siedzącym trybem życia, czego efektem jest ból kręgosłupa spowodowany zwyrodnieniami. Istnieją jednak sprawdzone zestawy ćwiczeń, które pozwolą na wyeliminowanie przyczyny problemu. Część osób posiłkuje się lekami przeciwbólowymi, które jednak w najlepszym wypadku ból uśmierzą na kilka godzin. W celu wyeliminowania przyczyny bólu pomocne są sprawdzone zestawy ćwiczeń na kręgosłup. Ćwiczenia na kręgosłup po pierwsze powinny być wykonywane regularnie! Pięciominutowe ćwiczenie z doskoku nie da absolutnie nic, choć może zadziała jako placebo – ale nie obiecujemy. Sam dobór ćwiczeń zależy najbardziej od samych możliwości danej osoby. Wybranie zbyt skomplikowanego i wymagającego ćwiczenia na wrażliwy kręgosłup może zadziałać źle. Zasada jest prosta – żadne wykonywane ćwiczenia na kręgosłup nie powinny wywoływać jego bólu. Oczywiście dyskomfort lub delikatny ból może się pojawić – zwłaszcza u osób, które nie wykonywały ćwiczeń przez kilka, kilkanaście lat lub więcej. O ile ból nie jest silny, ćwiczenia można śmiało kontynuować.

 

Pierwszy zestaw ćwiczeń szczególnie przyda się osobom, które dużo czasu spędzają w pozycji siedzącej – np. w biurze. Długie siedzenie przed ekranem komputera w największym stopniu nadwyręża i naraża na zwyrodnienia odcinek szyjny kręgosłupa. Ćwiczeniem regulującym zastane mięśnie szyjne jest rozluźnienie szyi, a następnie odchylenie głowy do tyłu i do przodu (w taki sposób, aby broda stykała się z klatką piersiową). Następnie trzeba powtórzyć ruch – tym razem w prawo i w lewo (ucho powinno dotknąć barku). Kolejnym ćwiczeniem jest wysuwanie szyi do przodu, a następnie ściąganie do tyłu, czemu powinno towarzyszyć „wypchnięcie łopatek”. Te dwa proste, ale przydatne ćwiczenia powinno się wykonywać kilka razy dziennie w kilkunastu powtórzeniach.

Drugi zestaw ćwiczeń ma na celu wzmocnienie kręgosłupa – niektóre wykonuje się na leżąco, inne na stojąco. Ćwiczenie numer jeden jest niezwykle proste i można je wykonywać właściwie wszędzie – chodzi bowiem o… stawanie na palcach! Warto zaznaczyć, że stawanie na palcach nie tylko wzmacnia kręgosłup, ale także dobrze działa na mięśnie pośladków. Drugim typem ćwiczenie wzmacniającego kręgosłup są tak zwane skłony w bok – wykonywane na prostych nogach. Powtórzenia powinny być wykonywane jako 10-15 powtórzeń.



Możliwość komentowania jest wyłączona.