30 stycznia 2012

Domino to stara gra logiczna, w której używa się płytek nazywanych kamieniami. Ze względu na jej walory edukacyjne warto podsunąć  ją dzieciom do wspólnej zabawy.
Przyjmuje się, że domino narodziło się w Chinach w XII wieku, a do Europy trafiło pod koniec XIII wieku za sprawą weneckiego podróżnika Marco Polo. Najpopularniejszy sposób gry w domino polega na tworzeniu łańcucha z płytek dostawianych kolejno przez graczy tak, aby na stykających się połówkach były jednakowe liczby oczek. Wygrywa gracz, który jako pierwszy wyłoży wszystkie płytki (kamienie). Wariantów tej gry jest jednak wiele.

Domino dla przedszkolaków
Dzięki rozmaitym wariantom i wersjom gry, w domino mogą grać już przedszkolaki. Dla nich przeznaczone są domina obrazkowe, gdzie maluch ma za zadanie łączenie ze sobą obrazków lub kształtów, tak aby identyczne motywy były obok siebie. Na początku gry, kostki domina układa się na płaskiej powierzchni figurami do dołu i dzieli równo pomiędzy grających. Grę rozpoczyna gracz z kostką bez figur. Każdy z graczy dokłada kolejno jedną płytkę tak, aby identyczne motywy figur znalazły się obok siebie. Gdy grającemu brakuje potrzebnej kostki czeka na następną kolejkę. Zwycięża gracz, który jako pierwszy pozbędzie się wszystkich kostek. Podczas gry w domino dzieci trenują pamięć, spostrzegawczość, logiczne myślenie, w zależności od rodzaju domina uczą się liczyć, rozpoznawać kształty, kolory.

 

Efekt domina
Gdy maluchowi znudzi się gra, zawsze może użyć płytek domina jako klocków do budowania rozmaitych konstrukcji, które po pchnięciu pierwszej płytki będą się efektownie przewracać tworząc „efekt domina”.
Ustawiając płytki w taki sposób by mogły się po kolei przewrócić, dziecko ćwiczy koncentrację i sprawność manualną – ułożenie płytek nie jest bowiem łatwe, trzeba zachować odpowiednie (niewielkie) odstępy, a także uważać, aby w trakcie ustawiania nie przewrócić żadnego z elementów i nie zniszczyć tego co zostało do tej pory ułożone.



Możliwość komentowania jest wyłączona.