10 września 2013

W dniach 28 września – 26 października, w formie cotygodniowych spotkań, w soboty o godz. 11.00, odbędą się warsztaty w dziesięciu miastach Polski. Każde spotkanie obejmie pokaz specjalnie dobranego filmu fabularnego oraz warsztat psychoedukacyjny. Ma on na celu wspieranie dzieci w rozwoju umiejętności społecznych i emocjonalnych, takich jak świadomość siebie i innych, kontrola własnego nastroju, umiejętność samodzielnego motywowania się, empatia, czy zarządzanie relacjami (pięć najważniejszych kompetencji społeczno – emocjonalnych, zidentyfikowanych przez specjalistę z dziedziny inteligencji emocjonalnej – Davida Goldmana).

generator


W programie filmowym projektu Mój Przyjaciel Film
znajdują się tytuły, które dostarczą najmłodszym niezwykłych wrażeń, a pedagogom, psychologom i trenerom materiału do przeprowadzenia owocnych zajęć.

Wśród nich, m.in:

Poruszający film Kauwboy. Chłopiec i kawka, reż.Boudewijn Koole, wielokrotnie nagradzany, m.in. na festiwalu w Belinie. 10 – letni Jojo większość czasu spędza sam, nie tylko dlatego że nie może poradzić sobie z brakiem matki, ale przez ciągle nieobecnego w domu ojca. Główny bohater pozbawiony emocjonalnej i fizycznej miłości od najbliższych oddala się również od kolegów zamykając we własnym świecie. Podczas spaceru znajduje wyrzuconą
z gniazda kawkę, którą postanawia się zaopiekować.


Mysz, pies i Tato,
reż. Nicole van Kilsdonk, to film o 9-letniej Kiek i jej ojcu. On jest lekarzem, pomaga ludziom na terenach objętych wojną. Kiedy wyjeżdża na kolejną misję, Kiek bardzo się o niego martwi. Na szczęście poznaje rachunek prawdopodobieństwa. Ani ona, ani jej najlepsze przyjaciółka nie znają nikogo, kto jednocześnie miałby martwą mysz, martwego psa oraz martwego tatę. Wystarczy znaleźć mysz i psa i…, a to znacznie zwiększy bezpieczeństwo taty.


Wyjątkowy ptak
, reż.Mijke de Jong.  Pewnego dnia Merel ze strony koleżanek i kolegów
z klasy zaczyna wyczuwać niechęć. Sytuacja pogarsza się, dochodzi nawet do rękoczynów. Czy Merel, zawieszona między dzieciństwem a dorosłością, uda się pokonać wszystkie problemy?


Krokodyle z przedmieścia, reż. Christian Ditter, Dziesięcioletni Hannes wychowuje się tylko
z mamą. Jego największym marzeniem jest przyłączenie się do gangu „Krokodyli”, do którego należą jego rówieśnicy. Musi jednak wcześniej przejść próbę.

Alfie, mały wilkołak, reż. Joram Lürsen, Kiedy Dolfie kończy 7 lat, odkrywa, że jest inny niż pozostałe dzieci. W nocy przy pełni księżyca zmienia się w małego wilkołaka o białym puszystym futerku. Jest przerażony tym, co się z  nim dzieje, więc za wszelką cenę próbuje ukryć swoją odmienność. Jest to niekiedy trudne, zwłaszcza gdy podejrzliwa sąsiadka zauważa, że w nocy znikają jej kurczaki…


INFORMACJE PRAKTYCZNE:

Kiedy:

5 kolejnych sobót, od 28 września do 26 października, godz. 11.00
czas trwania: około 3 godzin.

Gdzie:
Augustów – Kinochłon
Gdynia – Klub Filmowy
Gliwice – Kino Amok
Kraków – Kino Pod Baranami
Lubin – Kino Bajka
Poznań – Kino Muza/ Pawilon
Toruń – Centrum Sztuki Współczesnej
Warszawa: 1-szy warsztat odbędzie się w ramach Festiwalu dla Dzieci i Młodzieży „Kino
w Trampkach” w Kinie Iluzjon; kolejne warsztaty – ul. Dobra 14/16
Wrocław – Kino Odra
Zielona Góra – kino Newa

Za ile:
cena biletu do kina – 12 PLN
cena biletu do kina rodzinnego (dwie osoby dorosłe i dwoje młodych ludzi do 18 roku życia) – 40 PLN
cena biletu i warsztatu dla jednego dziecka – 29 PLN

Karnet:
Bilet do kina na pięć projekcji w ramach „Kina dla młodych“ dla jednej osoby – 40 PLN
Bilet do kina na pięć projekcji i warsztat na 5 spotkań w ramach „Kina dla młodych“– 120 PLN

Zapisy:
Pokazy – bez zapisów
Warsztaty – zapisy pod następującym adresem mailowym: [email protected]
Projekt realizowany przez Fundację Generator we współpracy z Festiwalem Filmów dla Dzieci
i Młodzieży „Kino w Trampkach” przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zapraszamy!

SZCZEGÓŁOWY OPIS PROJEKTU:

Projekt “Mój przyjaciel film”, podobnie jak inne przedsięwzięcia realizowane pod wspólnym hasłem „Kinoterapia”, opiera się na pomyśle wykorzystania filmu w edukacji i wychowaniu oraz na założeniu, że film jako niesformalizowane narzędzie idealnie sprawdza się w pracy z tak delikatną materią, jaką są emocje i problemy widzów. Dodatkowym atutem filmu w kontekście pracy z dziećmi jest jego atrakcyjny charakter; oglądanie filmu i późniejsze warsztaty mają formę zabawy, co uwzględnia możliwości percepcyjne kilkuletnich osób.

KONTEKST:

Wiele z problemów obserwowanych w naszych szkołach wynika ze złego funkcjonowania dzieci w zakresie ich umiejętności społecznych i emocjonalnych. Umiejętności te często pozostają sferą źle lub słabo rozwiniętą, co niesie dzieciom długotrwałe konsekwencje w postaci utrudnionych relacji z innymi, gorszego samopoczucia. Uważne zajmowanie się potrzebami społecznymi i emocjonalnymi małych dzieci gwarantuje im lepszy start życiowy, jak też pomaga im w trudach przejścia w wiek nastoletni. Polski system edukacji nie obejmuje społeczno-emocjonalnego treningu, delegując to zadanie całkowicie na rodziców, którym często brakuje czasu, kompetencji czy wiedzy by się tym zajmować.


Mój przyjaciel film
to projekt pomyślany jako próba wyrównania tego deficytu wśród odbiorców projektu. Obejmuje projekcje i warsztaty, które dotykać będą pięciu najważniejszych kompetencji społeczno-emocjonalnych. Do każdego z tych obszarów dobieramy mądry, ale też i ciekawy film, który oglądamy z psychologiem jako przewodnikiem. On/ona udziela wstępnych instrukcji, sprawdza na bieżąco odbiór filmu przez dzieci, pozostaje czujnym na ich reakcje. Późniejsze warsztaty eksplorują potencjał danego filmu, wykorzystując różnorodne techniki pracy z dziećmi – ćwiczenia ruchowe, działania plastyczne, muzyczne, teatralne – do poruszenia wybranego tematu. Ich celem jest wspieranie dzieci w rozwijaniu empatii, kreatywności, pewności siebie i rozumienia świata.

O ORGANIZATORZE:
Fundacja Generator istnieje od 2008 roku, a jej misję stanowi:
badanie wpływu kina na kulturę i nasz sposób postrzegania świata
rozwijanie narzędzi i wiedzy koniecznych do wykorzystania filmu w profilaktyce i interwencji psychologicznej oraz edukacji
wspieranie wartościowego kina, poprzez promowanie nowatorskich sposobów interpretacji sztuki filmowej.

Do tej pory zrealizowała szereg wydarzeń popularyzatorskich i psychoedukacyjnych, w tym:
cykl filmowy – „Mózg Podejrzany” w Centrum Nauki Kopernik, cykl filmowy – „Na szczęście film” w Kinie Praha, cykl szkoleniowy dla nauczycieli „Komunikacja z Happy Endem” w KinoLab, CSW, cykl warsztatów dla dzieci „Mój przyjaciel film”. Jest członkiem Koalicji na Rzecz Edukacji Filmowej, partnerem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Prowadzi dwie strony internetowe – www.kinoterapia.pl oraz www.projekcje.edu.pl