Dzieci spędzają większość czasu na zabawie, poznając w ten sposób otaczający świat. Zabawa stymuluje rozwój fizyczny i psychiczny, dzięki niej dziecko uczy się zapamiętywać, ćwiczy spostrzegawczość, poznaje zasady i sposoby postępowania.
Dzieci rodzą się z olbrzymim potencjałem twórczym, wielką żądzą poznawania świata i olbrzymią łatwością przyswajania mnóstwa informacji, a do dorosłych należy inspirowanie, podsuwanie pomysłów, zachęcanie do wykorzystywania wyobraźni we wszystkim co mały człowiek robi, przede wszystkim w zabawie.
Podczas zabawy dziecko uczy się tworzyć
Twórczość może mieć miejsce w każdej strefie ludzkiej aktywności, to nie tylko tworzenie dzieł plastycznych, literackich czy muzycznych. Twórczość jest rodzajem działania, w wyniku, którego powstają wytwory oryginalne, niepowtarzalne, a jednocześnie wartościowe, takim wytworem mogą być np.: upieczone przy pomocy mamy i oryginalnie przyozdobione babeczki, budowla z klocków czy wymyślenie nowego zastosowania dla zabawki. Zaprzeczeniem twórczości jest powielanie i naśladownictwo. Jeżeli będziemy dostarczać dziecku gotowe schematy, podsuwać własne pomysły rozwiązywania problemów, na pewno ograniczymy twórcze inspiracje i osłabimy jego chęci do poszukiwania nowych rozwiązań.
Twórczemu rozwojowi sprzyja swobodna aktywność
Od reakcji rodziców na zabawę dziecka zależy także jaką będzie ono czerpać z zabawy przyjemność. Niekiedy bywa tak, że dorośli uczą dzieci nadmiernej ostrożności, kompromisu, wzorowania się na przyjętych schematach, nie zdając sobie sprawy, że w ten sposób ograniczają potencjał twórczy swoich dzieci.
Dziecko w sposób naturalny jest twórcą. Już niemowlęta interesują się przedmiotami: biorą je do rączek, przesuwają, popychają, dotykając badają ich fakturę, kształt. Rodzice mogą podtrzymywać ciekawość dziecka podsuwając odpowiednie zabawki i obserwować jak maluch wykorzystuje je podczas zabawy.
Dobrze zaprojektowana zabawka stymuluje poszukiwania i odkrywczość dziecka. Często bywa tak, że najlepszymi zabawkami są nie te kupione w sklepie, a proste przedmioty domowego użytku, jak łyżki, miseczki, spinacze do bielizny, które potrafią zapewnić wiele godzin twórczej zabawy.
Click here to preview your posts with PRO themes ››
Metody pobudzania aktywności twórczej:
Im więcej czasu i uwagi poświęcimy dziecku pokazując mu świat, tym bogatszym człowiekiem stanie się ono w przyszłości. Należy więc spędzać z dzieckiem możliwie dużo czasu, podsuwać rozmaite możliwości zabawy, wprowadzać w tajniki kultury i sztuki, aby malec mógł wybrać to co jest dla niego najbardziej interesujące.
Twórcze myślenie u dziecka pomogą stymulować:
Książki
Opowiadają dziecku o świecie, stymulują pełną fantazji zabawę, podsuwają nowe pomysły, wpływają na rozwój koncentracji i naukę skupiania uwagi.
Przedmioty codziennego użytku
Wyszukiwanie nowych zastosowań dla nich, wspiera twórcze myślenie.
Zabawy plastyczne
Malowanie, rysowanie, lepienie z plasteliny, stanowią najbardziej spontaniczne działania twórcze dziecka, rozwijają wyobraźnię, sprawność manualną oraz twórcze myślenie.
Tworzenie budowli i konstrukcji z klocków, układanie puzzli
Budowanie z klocków ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową, uczy o związkach przedmiotów w przestrzeni.
Układając puzzle, mały człowiek ćwiczy sprawność, a także rozwija zdolności manualne i uczy się wyczucia przestrzeni.
Spacery
W czasie spacerów można znaleźć wiele naturalnych tworzyw – liście, gałęzie, kasztany, kamyki, pióra, a po powrocie do domu stworzyć z nich rozmaite dzieła: obrazki i wyklejanki. Podczas spacerów dziecko ma także szansę poobserwować co się dzieje dookoła, wsłuchuje się w dźwięki, dotyka różnych powierzchni.
Pytania
Zadawanie przez malca wielu pytań to powód do radości dla rodziców. Należy odpowiadać na pytania stawiane przez dziecko w sposób dla niego zrozumiały, cierpliwie wyjaśniać, a także pomagać w formułowaniu pytań.
Zabawa w teatr
Dziecko wcielając się w jakąś rolę, sprawdza jak to jest być kimś innym. Mały człowiek uczy się opanowywać emocje w sytuacjach, w których w realnym życiu by sobie nie poradziło, a przy tym kształtuje spostrzegawczość i umiejętność koncentracji.
Śpiewanie, gra na instrumentach, słuchanie muzyki
Zabawy z dźwiękiem pobudzają uczucia i wyobraźnię, rozwijają poczucie rytmu, wrażliwość na dźwięki, spontaniczność.


