26 września 2015

Nie da się zaprzeczyć, że macierzyństwo w życiu każdej kobiety jest czasem szczególnym, a zarazem najpiękniejszym. Składa się na to szereg czynników, a ich szczytem jest pojawienie się na świecie bezbronnej i niezwykłej istoty: dziecka. Oprócz burzy hormonów, w tym okresie jesteśmy także narażone na szereg wyzwań związanych z opieką i pielęgnacją naszego malucha. Mało kto pamięta, lecz równie ważne, co odpowiednio częsta zmiana pieluszki i kąpiel, jest także prawidłowe odżywiania zarówno matki karmiącej, jak i noworodka. Znane nam są także poglądy naszych babć i cioć odnośnie żywienia w tymże okresie. Okres laktacji z tego powodu to owiany mitami i legendami czas, a postepowanie w jego trakcie trudno skonfrontować z faktami naukowymi.

Odpowiednia i zbilansowana dieta matki i dziecka jest czynnikiem odpowiadającym za szereg procesów związanych z organizmem dziecka. To właśnie prawidłowe żywienie w okresie ciąży, a także to, w jaki sposób świeżo upieczona mama odżywia się w trakcie laktacji znacząco wpływa na odporność dziecka, występowanie, lub nie, różnego typu alergii pokarmowych, a także na jego ogólny stan i samopoczucie. Z tego powodu wynika, iż racjonalna dieta gwarantuje pomyślny przebieg ciąży, zapewnia prawidłową laktację i wpływa na zdrowie kobiety w trakcie i po połogu. To, co je mama, wpływa również na malucha, zapewniając mu optymalny rozwój zarówno w czasie ciąży jak i po urodzeniu. Najnowsze badania naukowe dowodzą, iż to jak kobieta odżywia się w czasie ciąży, ma wpływ na zdrowie jej dziecka w pierwszych latach życia, a nawet – w wieku dorosłym. Wykazano na przykład, iż dziecko urodzone z makrosomią (dziecko jest zbyt duże w odniesieniu do tego, co wskazuje jego wiek płodowy) ma większe prawdopodobieństwo zachorowania w dorosłym życiu na otyłość, zespół metaboliczny, cukrzycę typu 2, czy nawet nowotwory różnego typu. Ważne jest zatem podeście do odżywiania zarówno mamy, jak i dziecka.

Jak powinna wyglądać dieta mamy w okresie laktacji?

To, co zje mama i w jakiej proporcji w trakcie karmienia bezpośrednio wyczuje dziecko. Dlatego warto zadbać o swoje żywienie, aby wraz z mlekiem dziecko dostało same wartościowe składniki odżywcze. Oto kilka ważnych rad:

  1. W swym codziennym jadłospisie uwzględnij produkty ze wszystkich grup: zbożowych, nabiału, jaj, mięsa i jego przetworów, tłuszczy, warzyw i owoców, a także płynów. Tylko taka różnorodność diety zapewni dostarczenie odpowiedniej ilości makro- i mikroskładników i pokryje i tak zwiększone zapotrzebowanie na nie.
  1. W trakcie laktacji, zapotrzebowanie energetyczne kobiety dość znacznie się zwiększa. Według norm, świeżo upieczona mama powinna spożywać 505 kcal więcej w porównaniu do okresu sprzed ciąży. Dlatego w tym okresie powinno się zwiększyć porcję swoich standardowych posiłków lub też wprowadzić jeden dodatkowy, który obfitowałby w dość solidną ilość kalorii.
  1. Zadbaj, by Twoja dieta była uregulowana. Oznacza to powinność spożywania 5-6 posiłków dziennie w stałych odstępach czasowych (średnio co 2-3 godziny). Objętość porcji w takim rozkładzie powinna być mniejsza. Zapewnia to stałe stężenie glukozy we krwi w ciągu dnia, zapobiega napadom wilczego głodu, jak również zapobiega mdłościom i zgadze – utrapieniom każdej kobiety w tym szczególnym czasie.
  1. Pamiętaj o jakości produktów, które spożywasz. Wzbraniaj się żywności popleśniałej, nadgnitej i nieświeżej. Pamiętaj, iż jeśli jakaś część danego produktu jest pokryta pleśnią, należy niezwłocznie wyrzucić cały produkt. Zarodki i toksyny pleśni i grzybów już zdążyły zająć całość, odkrojenie zepsutej części nie usunie toksyn z produktu.
  1. Przyprawy używaj z rozsądkiem. Nie sól nadmiernie i nie pieprz mocno potraw. Dziecko nieskalanie „ludzkim” przyprawianiem, bardzo czule reaguje na słony, ostry i gorzki smak. Jedzenie, które spożywasz powinno być w miarę możliwości neutralne. Wyjątek stanowią zioła. Regulują one trawienie zapobiegają wzdęciom i zaparcia, a także przyspieszają przemianę materii dzięki czemu ich obecność jest wskazania w diecie.
  2. Postaw na zdrowe, naturalne, domowe jedzenie. Całkowicie zrezygnuj z żywności wysokokalorycznej, słodkiej, pełnej sztucznych barwników i innych dodatków. Do tego włącza się żywność typu fast-food, tzw. wygodną, gotową zaraz po odgrzaniu w mikrofalówce, a także dostępną do zjedzenia na mieście. Należy zwrócić także uwagę na odpowiednią obróbkę technologiczną potraw. Do tzw. technik łatwostrawnych należy: gotowanie w wodzie i na parze, pieczenie i duszenie bez obsmażania. Także używanie grilla elektrycznego będzie idealną opcją urozmaicenia smaku potraw. Unikaj smażenia, duszenia z uprzednim obsmażaniem, a także tradycyjnego grillowania.

Jak wynika z przedstawionych powyżej informacji dieta w okresie laktacji opiera się na zasadach zdrowego żywienia, lecz zawiera fundamentalne zasady, których należy przestrzegać. Dodatkowo wymaga bardzo dużej kreatywności i wyobraźni w komponowaniu rozmaitych, wciąż smacznych i dietetycznych posiłków, które charakteryzują się wysoka wartością odżywczą, a także są łatwostrawne. Dlatego też najlepiej skonsultować się z ekspertem, który z przyjemnością wskaże najważniejsze tajniki diety i wyszczególni wymagające uwagi zagadnienia. Aby ułatwić sobie przeprawę przez tajniki diety dla świeżo upieczonych mam, warto zainteresować się dietą Dietmap. Można tam znaleźć szeroka gamę planów żywieniowych skonstruowanych w oparciu o najnowsze zalecenia kluczowych towarzystw naukowych z zakresu dietetyki, a także są one dopasowane w stu procentach do indywidualnych potrzeb i wymagań użytkownika. Dodatkowym atutem jest możliwość wygenerowania tygodniowej listy zakupów, dzięki czemu nie pominiesz niezbędnych produktów w swojej diecie. Na stronach portalu bardzo często pojawiają się artykułu o różnorodnej tematyce żywieniowej konstruowane przez dietetyków, dzięki czemu każdego dnia można zdobywać cenną, żywieniową wiedzę. Warto zadbać o zdrowie swoje i swojego dziecka z DietMap.pl. Na pozytywne efekty nie będzie trzeba długo czekać!