23 lipca 2014

Nawyki często kojarzą się z tymi złymi, niczego nie wnoszącymi w życie człowieka. Tymczasem spoglądając na to zagadnienie z drugiej strony zobaczymy, że nawyki mogą również dotyczyć pozytywnych aspektów, korzystnie wpływając na codzienne życie człowieka. Oczywiście nawyki mają to do siebie, że trzeba je w sobie wypracować – a z tymi złymi walczyć.

Wypracowanie kilku pozytywnych nawyków może zmienić w życiu człowieka bardzo wiele. W dobie wygody, ery zaczynania dnia od Facebooka i sprawdzenia maila oraz zmniejszenia znaczenia rodziny, a niespotykanym dotychczas egocentryzmie, zastosowanie w swoim życiu kilku prostych, banalnych wręcz nawyków może nasze życie całkowicie odmienić, a przede wszystkim zmienić podejście do niego. Pierwszy z bardzo dobrych nawyków to jasne ustalenie rytmu dnia, z wczesnym wstawaniem na czele. Wstań wcześnie, wypija herbatę, zjedz śniadanie. Nie zapomnij o krótkim zestawie ćwiczeń rozciągających. Krótko mówiąc popracuj nad stworzeniem swojego własnego porannego rytuału, który codziennie będzie świętować na nowo. Oczywiście wczesne wstawanie zależy od wielu czynników, a i samo pojęcie wczesnego wstawania może znaczyć dla wielu osób coś zupełnie innego. Przyjmijmy więc, że chodzi o wcześniejsze wstawanie niż dotychczas.

Drugim elementem bardzo przydatnego nawyku są regularnie ćwiczenia i aktywność fizyczna – np. bieganie, jazda rowerze, rolki, pływanie lub coś zupełnie innego. Najlepiej coś co sprawia nam przyjemność. Mogą to być nawet spacery. Dbałość o zdrowie swojego ciała to także pozytywne oddziaływanie na ducha. Choć początki mogą być ciężkie, nie można się poddawać! Wypracowanie nawyku nie trwa 4, ani 14 dni. Czasem może to zająć grube miesiące. Gra jest jednak warta świeczki. Nie bez powodu tak gwałtownie w ostatnich latach wzrosła liczba biegaczy w Polsce.

Dobrym nawykiem jest również planowanie kolejnego dnia. Okazuje się, że skuteczne zaplanowanie każdego dnia pozwala na wzrost efektywności pracy nawet o 200%. Nie ma bowiem nic gorszego niż działanie chaotyczne, które jest mało efektywne, a poszczególne czynności zabierają wiele czasu. Zrobienie prostej listy czynności, które mamy następnego dnia wykonać doskonale wpływa na realizacje małych i większych celów. Planując kolejne dni szybko zobaczymy, że choć wykonujemy więcej czynności, zostaje nam więcej czasu niż kiedyś.