25 września 2013

Równo z rozpoczęciem roku szkolnego w CRZ Krzywy Komin we Wrocławiu ruszył projekt KIDS DESIGN SPACE  – DZIECI PROJEKTUJĄ PRZESTRZEŃ, w ramach którego przez trzy miesiące specjaliści z dziedzin projektowania prowadząc wieloaspektowe warsztaty edukacyjne, będą starali się wyczulić najmłodszych na różne sposoby odbierania przestrzeni oraz nauczyć ich odpowiedzialności za jej kształtowanie oraz utrzymanie.

24.09 (wtorek)

godz. 11:00-15:00

(uczestnicy w wieku 8-12 lat)

Warsztaty plastyczno-projektowe skierowane do dzieci w wieku 8-12 lat. Uczestnicy zajęć uruchomią swoją wyobraźnię i z kartonu, tektury, papieru i innych materiałów recyklingowych stworzą makietę swojego wymarzonego pokoju. Celem spotkania jest uwrażliwienie dzieci na otaczającą ich przestrzeń oraz uświadomienie im, że mają wpływ na jej kształtowanie i adaptowanie do własnych potrzeb. W atmosferze swobodnej zabawy i nieskrępowanego twórczego działania, dzieci nauczą się wyrażać swoją indywidualność i wyznaczać naturalne granice potrzebne do prawidłowego rozwoju psycho-fizycznego. Przygotowane makiety stanowić mogą bazę do dalszej kreatywnej zabawy. Podstawowe materiały plastyczne takie jak tektura, karton, farby i kleje będą dostępne w KK. Zachęcamy jednak by dzieci przyniosły ze sobą jak najwięcej pudełek i opakowań po kremach, herbatach, sokach itp.

Prowadząca: ALEKSANDRA SOLIŃSKA

Magister filologii angielskiej i Historii Sztuki, lektorka języków obcych, tłumaczka z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi. Niestrudzona maniaczka książek. W wolnych chwilach chodzi na spacery z siostrzeńcami, wymyśla nowe gry i zabawy, zdobi przedmioty techniką decoupage i planuje kolejne wycieczki. 

 

PROJEKTUJEMY MANIFEST

26-27.09 (czwartek-piątek)
godz. 10:30-14:30

(uczestnicy w wieku 7-10 lat)

Podczas proponowanej akcji ulicznej, obiektem badania przez działanie będą dzieci i ich obecność w sferze publicznej. Mechanizmem, jakiego użyjemy do zbadania stosunku dzieci do haseł w przestrzeni publicznej będzie uliczna demonstracja, której hasła będą samodzielnie wybrane przez dzieci. Nie ma to być odgórnie zaordynowana akcja, bez związku z kontekstem lokalnym, ale właśnie oddolna demonstracja grupy praktycznie zawsze uprzedmiotowionej w publicznej opowieści o naszym społeczeństwie, pozbawionej własnego głosu. Niezależnie od tego czy pojawią się postulaty kompletnie absurdalne typu „dużo słodyczy” czy też bardziej społecznie namacalne „wódka nie”, będzie można zaobserwować w ramach eksperymentu samodzielny akt ekspresji dzieci, poznać ich widzenie tak ważnego elementu systemu demokratycznego jak demonstracja uliczna i zbadać poziom wzajemnego zaufania w grupie, skalę współdziałania i wiedzę o procesach politycznych.

Prowadzący:

ILONA WITKOWSKA (1987) laureatka nagrody specjalnej jury w XVI OKP im. Jacka Bierezina; debiutowała książką „splendida realta”, wydaną przez WBPiCAK w Poznaniu, za którą otrzymała wrocławską nagrodę poetycką Silesius w kategorii debiut roku; studiuje kulturoznawstwo, mieszka we Wrocławiu.

 

PRZEMYSŁAW WITKOWSKI (1982), dr nauk politycznych, poeta, dziennikarz, aktywista. Stale współpracuje z Le Monde diplomatique, Krytyką Polityczną i Odrą. Wykładowca w Instytucie Dziennikarstwa UWr. wydał arkusz Lekkie czasy ciężkich chorób (2009) i książkę poetycką Preparaty (2010);

 

KREATYWNOŚĆ W PRZESTRZENI

25-27.09 (środa-piątek)

godz. 10:00-14:00

(uczestnicy w wieku od 7 do lat)

W życiu każdego człowieka istotne jest poznanie siebie – szczególnie swoich mocnych stron oraz współdziałanie w grupie, rodzinie, klasie, w której aktualnie znajdujesz się. Jednocześnie zawsze znajdujemy się w konkretnej  przestrzeni, np. miejskiej, leśnej, w parku, w budynku, na podwórku, z którym jesteśmy w interakcjach. Nasze relacje z otoczeniem, rozumianym jako przestrzeń mogą być świadome, elastyczne, wpływające pozytywne na obie strony, co oznacza że możemy czerpać z otoczenia, adaptować się, a równocześnie kształtować je jako część ważnego środowiska. Warto zatem poświecić swój czas i energie na rozpoznanie czym jest dla mnie przestrzeń, jak się w niej umiejscawiam, jakich swoich mocnych stron mogę użyć aby ją pozytywnie zmieniać. Jednocześnie warto poznać w jestem dobry, co przychodzi mi łatwo, lekko i przyjemnie, czym mogę podzielić się z innym, jaki wkład w  związku z tym,  mogę wnieść w najbliższe otoczenie.

Proponowane przeze mnie zajęcia integracyjne pomogą młodym ludziom ;

•    Poczuć i zrozumieć, że jestem częścią otoczenia, w którym żyję oraz mam wpływ na jego kształtowanie.

•    Pomoc odnaleźć sposoby jak najlepszego współdziałania w przestrzeni , w której jestem.

•    Zbudować poczucie sprawstwa i wpływu na najbliższe otoczenie

•    Bardziej poznać swoje możliwości i umiejętności, a także słabe strony, nad którymi warto pracować,

•    Poczuć i odnaleźć swoje miejsce w grupie,

•    poczuć się zespołem, w którym istotny jest wspólny cel.

Zajęcia maja charakter dynamiczny, co oznacza, że wprowadzam głownie ćwiczenia, gry i zabawy, które pozwalają aktywnie, przyjemnie i pożytecznie zagospodarować czas.

Prowadząca: ANNA STASZEK

Jestem psychologiem praktykiem, od kilkunastu lat prowadzę zajęcia rozwojowe dla dziećmi, młodzieży oraz dorosłych. Moje zakresy działania: dotyczą n.in. diagnozy i wspierania talentów, komunikacji, współpracy zespołowej. Posiadam również kompetencje terapeutyczne ( do pracy z rodziną oraz chereoterapeutyczne – pracy z ruchem ). Realizowałam m.in. programy przeciwdziałania stresowi dla fundacji Biosferis, liczne programy POKL z zakresu umiejętności społecznych, rady szkoleniowe dla nauczycieli, zajecia przeciwdziałania agresji oraz Szkołę Liderów dla młodzieży gimnazjelnej i licealnej. Jestem absolwentką m.in : Szkoły Trenerów, Kursu Terapii Systemowej Rodzin, Studium Choreoterapii i Symboliki Ciała oraz rozlicznych kursów i szkoleń podnoszących kompetencje i kwalifikacje trenerskie, organizacyjne i terapeutyczne.