Wielkimi krokami zbliżamy się do wakacji. Jest to okres wzmożonej aktywności i zwiększonego ryzyka, na które są wystawione dzieci. Priorytetem nas dorosłych jest opieka oraz umiejętne przekazanie wiedzy dzieciom, która ochroni je przed niebezpieczeństwem. W tym celu została stworzona kapania „Kolejowe ABC”, która wystartowała pod koniec 2018 roku. Kampania, która bawiąc, uczy prawidłowych zachowań w stosunku do transportu kolejowego, czyli zarówno tego jak zachowywać się podczas podróży kolejowych jak i przebywania w otoczeniu kolei. Szczegóły powstawania i celi kampanii, przybliży nam prezes Urzędu Transportu Kolejowego – Pan Ignacy Góra.
Skąd zrodził się pomysł na kampanię?
Prezes UTK: Przede wszystkim chodzi o bezpieczeństwo na terenach kolejowych. W Polsce jest ponad 12 tysięcy przejazdów kolejowych. 70 % wypadków na kolei to wypadki lub potrącenia na przejazdach i tzw. dzikich przejściach spowodowane nieostrożnością kierowców i pieszych. Chcemy podnieść świadomość zarówno dzieci, jak i rodziców i opiekunów na temat zagrożeń, jakie mogą występować na obszarach kolejowych. Chcemy przede wszystkim zwiększyć odpowiedzialność naszych odbiorców za bezpieczeństwo swoje i innych. W przyszłości, gdy dzieci dorosną, będą samodzielnymi użytkownikami ruchu, dlatego ważna jest edukacja od najmłodszych lat.
Kampania jest efektywnie nagłaśniana w mediach. Obecne są spoty reklamowe w telewizji, w kinach i w Internecie, w których główną rolę odgrywa nosorożec Rogatek. Powstała również gra dla dzieci na urządzenia mobilne.
Skąd wziął się pomysł stworzenia gry edukacyjnej i dlaczego akurat nosorożec stał się wizytówką kampanii?
Prezes UTK: Zastanawialiśmy się nad tym, w jaki sposób skutecznie dotrzeć do dzieci w wieku 9 – 12 lat, żeby zainteresować je kwestią bezpiecznych zachowań na terenach kolejowych. Obecnie nowe technologie są dla dzieci w wieku szkolnym czymś naturalnym. Dlatego uznaliśmy, że dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie aplikacji edukacyjnej na urządzenia mobilne, dzięki której dzieci będą uczyły się poprzez zabawę. Jest ona połączeniem gry zręcznościowej, wymagającej użycia zdolności motorycznych i refleksu, oraz gry logicznej, stawiającej przed graczem zagadki o różnym poziomie trudności.
Szukaliśmy bohatera, który będzie wzbudzał zainteresowanie dzieci, będzie autorytetem, będzie wywoływał pozytywne emocje i poczucie bezpieczeństwa. Dzieci opisując bohatera, mówiły o tym, że jest duży, silny i troskliwy. Imię bohatera też właściwie się kojarzy –z rogatkami (szlabanami) i łatwo je zapamiętać.
Kampania „Kolejowe ABC” zachęca do czynnego udziału szkoły podstawowe. Tworzy konkursy angażujące dzieci. Z jakim odbiorem spotkały się zorganizowane konkursy?
Prezes UTK: Dzieci coraz chętniej korzystają z aplikacji „Kolejowe ABC”, zwłaszcza w czasie trwania konkursów. Wygrywa ta klasa, która zdobędzie największą liczbę punktów. Zauważyliśmy, że chęć wygranej mobilizuje uczniów. Pierwszy konkurs trwał do 23 kwietnia, a drugi do 12 maja. Nagrodami są zielone szkoły – w Bieszczadach i w Górach Świętokrzyskich. Kolejnych konkursów możemy spodziewać się po wakacjach. Akcja zakłada przeprowadzenie do końca 2021 roku około 700 zajęć edukacyjnych w szkołach i przedszkolach. Uczestniczyć w nich będzie około 21 tysięcy dzieci. Szczególnie istotne jest dotarcie do gmin, w których w ostatnich latach doszło do wypadków i niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowych i tzw. dzikich przejściach. Dostajemy coraz więcej zaproszeń od szkół, przedszkoli oraz instytucji, by zorganizować dla dzieci zajęcia w ramach naszej kampanii.
Kampania to nie tylko źródło wiedzy dla dzieci, ale również ogromne wsparcie dla rodziców i opiekunów. Jakie wrażenie kapania wywarła na dorosłych?
Prezes UTK: Rodzice i opiekunowie często piszą do nas e-maile czy wiadomości w mediach społecznościowych. Zwracają się z prośbą o przeprowadzenie zajęć w placówkach, do których uczęszczają ich dzieci, dzielą się pozytywnymi reakcjami pociech na bohatera Kampanii Kolejowe ABC, nosorożca Rogatka, i przyznają, że akcje takie jak nasza są niezwykle ważne i potrzebne najmłodszym.
W czym tkwi sukces Kampanii Kolejowe ABC?
Prezes UTK: Kampania Kolejowe ABC to połączenie zabawy i nauki. Dzieci uczą się przez naśladownictwo, a więc wykreowaliśmy bohaterów, których zachowanie nasi odbiorcy będą chcieli powtarzać. Pokazujemy ich w takich sytuacjach, jakie chcemy, aby dzieci zapamiętały, w sposób, który będzie dla nich wzorem. Kampania Kolejowe ABC potrwa do końca 2021 r. Chcemy popularyzować zasady bezpiecznego zachowania na obszarach kolejowych i w ich pobliżu, upowszechniać właściwe reakcje w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia w sąsiedztwie stacji, przystanków, przejazdów kolejowo-drogowych i torowisk. Naszym celem jest także dyskusja społeczna wokół tematu bezpieczeństwa na obszarach kolejowych i w ich pobliżu.
Kampania „Kolejowe ABC” to jedna z kampanii, która wyjątkowo przypadła mi do serca. Jako mama przedszkolaka widzę jak duży ma zasięg i pozytywny wpływ na edukację dziecka. Nie tylko wywołuje pozytywne emocje dzięki przyjaznemu nosorożcowi i wpadającym w ucho melodiom, które razem podśpiewujemy, ale również pozostawia wiele w małych główkach. Mam nadzieję, że losy Rogatka to dopiero wstęp do powstawania kolejnych niezwykle ciekawych i mądrych kampanii propagujących bezpieczeństwo, które jest najważniejsze podczas spędzanych wakacji i w życiu codziennym naszych pociech.
Autor: Małgorzata Czachorowska