8 lipca 2020

Jak schudnąć po porodzie? Co jeść, kiedy można bezpiecznie zacząć trenować i jak ujędrnić poszczególne części ciała? To pytania, które zadaje sobie wiele młodych mam. W tym artykule omówimy najważniejsze kwestie i zaproponujemy treningi, które możesz rozpocząć już w drugim tygodniu po porodzie!

Redukcja wagi po ciąży – czas na regenerację

Kiedy widzisz, jak zmieniło się twoje ciało po urodzeniu dziecka, pewnie zastanawiasz się, jak zrzucić brzuch po ciąży. To naturalne, ale daj sobie czas na powrót do formy. Pamiętaj, że ciało każdej kobiety jest inne, a tempo regeneracji zależy od wielu czynników, w tym twojego poziomu aktywności przed ciążą oraz w trakcie jej trwania.

Poród, ciągła opieka nad noworodkiem, częste karmienie piersią – to wszystko olbrzymi wysiłek dla twojego organizmu, dlatego nie spiesz się ze zwiększeniem aktywności – rób to powoli.

Ile kilogramów traci się po porodzie? Zazwyczaj od 6 do nawet 10. Z tego powodu zdaniem dietetyków kobieta, której waga w czasie ciąży wzrosła od 12 do 15 kilogramów, wróci do swojej pierwotnej masy ciała bez stosowania restrykcyjnych diet czy przeprowadzania wyczerpujących treningów, zwłaszcza jeśli karmi dziecko piersią.

Odchudzanie po ciąży

Jeśli uznasz, że koniecznie chcesz odchudzać się po ciąży, to zachowaj należytą ostrożność.

Na początek zwróć uwagę na swoje nawyki żywieniowe. Jedz regularnie, unikaj spożywania posiłków na noc i ogranicz liczbę przekąsek. Zastanawiasz się, co jeść po ciąży, żeby schudnąć?
Postaw na pełnoziarniste produkty, warzywa, owoce, białko.
Ogranicz cukier oraz sól w swoim menu.

Pij dużo wody. Jeśli karmisz piersią, towje zapotrzebowanie to: 2500-2700 kcal i to bez trenowania, a jeśli karmisz mlekiem sztucznym o 500 do 700 kcal mniej. Co ważne, karmiąc piersią, musisz dbać o to, by dostarczyć swojemu organizmowi potrzebne składniki i witaminy, aby mogły one zostać pobrane wraz z mlekiem przez dziecko. Jeśli zbyt mocno ograniczysz kaloryczność swoich posiłków, dziecko będzie gorzej przybierać na wadze, a ty pewnie zaszkodzisz swojemu zdrowiu. Po upływie średnio 6 tygodni od porodu, możesz pomyśleć o zmianie podaży kalorii, choć lekarze zalecają, by odłożyć taką decyzję do zakończenia karmienia piersią.

Dlaczego po ciąży waga stoi w miejscu?

To pytanie, które zadają sobie świeżo upieczone mamy, którym bardzo zależy na pozbyciu się zbędnych kilogramów. Powody mogą być różne, często są nimi przemęczenie organizmu, braku snu, podjadanie czy niewłaściwe komponowanie posiłków.

Kiedy zacząć trenować?

Chcesz poznać sposób, by szybko schudnąć po porodzie? Diety cud niestety nie działają. Dbaj o swój sposób odżywiania i wprowadź umiarkowane treningi. Lekarze zalecają, by wracać do treningu powoli, najlepiej w porozumieniu z lekarzem ginekologiem, który prowadził ciążę. Zgodnie z ogólnymi zaleceniami możesz zacząć trenować po upływie 6 tygodni od porodu naturalnego i po 12 tygodniach od cesarskiego cięcia.

Ćwiczenia w ciąży – jak zacząć? Po upływie 2 tygodni zacznij spacerować, wykonuj lekkie ćwiczenia rozciągające oraz podstawowe, które pozwalają wzmocnić dno macicy. Kontroluj cały czas, jak reaguje na ćwiczenia twoje ciało. Jeśli trening sprawia ci ból, pojawi się krwawienie lub inne dolegliwości, udaj się do lekarza. Sytuacja każdej kobiety jest indywidualna. Aby dopasować trening do siebie, trzeba wziąć pod uwagę swoją kondycję, rany poporodowe, rodzaj porodu.

Ćwiczenia po ciąży a bezpieczeństwo. Po upływie 6 lub 12 tygodni (w zależności od rodzaju porodu) możesz rozpocząć umiarkowane intensywne ćwiczenia. Raczej unikaj dźwigania, trenowania na siłowni czy biegania. Rozpocznij od ćwiczeń dedykowanych dla mam, trenuj jogę, skup się na kręgosłupie.

Ćwiczenia po ciąży mają dodatkowe zalety oprócz redukcji wagi – pomagają znacząco poprawić wygląd sylwetki, wpływają na samopoczucie, pozwalają się zrelaksować i wzmocnić osłabione partie ciała. Pamiętaj, by na trening wybierać wygodne ubranie i obuwie. Dobrze przylegający, ale nie powodujący otarć biustonosz sportowy, luźna koszulka na trening i wygodne spodnie treningowe damskie, a także zapewniające dobrą amortyzację buty sportowe damskie to idealny zestaw bazowy na trening.

Zachowaj ostrożność, jeśli odczuwasz ból, pojawi się krwawienie, osłabniesz, twoje mięśnie zaczną drżeć lub rytm serca wzrośnie o więcej niż 10 uderzeń na minutę. Pamiętaj też, że zbyt intensywne ćwiczenia mogą także doprowadzić do otworzenia się ran poporodowych.

Ćwiczenia po ciąży na brzuch

Mogą być wykonywane tak samo jak w przypadku innych, czyli po upływie od 6 do 12 tygodni po porodzie. Podchodź do treningów ostrożnie, bo te mięśnie po ciąży rozchodzą się na boki i znacznie wolniej wracają na swoje miejsce. Jeśli szukasz sposobów, by zrzucić brzuch po ciąży, na początek wykonaj proste ćwiczenia. Połóż się na plecach, zegnij nogi w kolanach, oprzyj stabilnie stopy o podłoże, napnij mięśnie. Dotknij dłońmi swojego brzucha, jeśli na środku palce padają do wewnątrz to znak, że warto jeszcze zaczekać.

Kiedy już wszystko wróci do normy, możesz robić standardowe brzuszki albo ćwiczyć inne partie mięśni. Zacznij od niewymagających pozycji, które nie powodują nadmiernego obciążenia dolnej części pleców oraz linii środkowej.

Zastanawiasz się, w jak sposób ujędrnić brzuch? Wypróbuj preparaty dedykowane kobietom w połogu i wykonuj regularne masaże, które przywrócą skórze jędrność.

Dbaj o siebie po ciąży bez stresu

Ciąża a potem poród powodują duże zmiany w organizmie kobiety. Nawet jeśli bardzo chcesz zadbać o siebie, daj sobie czas i ciesz się chwilami z maluszkiem. Kiedy zdecydujesz się wrócić do treningu, rób to stopniowo, nie przesilaj organizmu. Pamiętaj, że każde ciało jest inne i regeneruje się w swoim tempie. Nie porównuj się do innych mam i nie wywieraj na siebie presji – najważniejsze jest twoje zdrowie. Trenuj powoli, ale regularnie i pamiętaj o zdrowych nawykach żywieniowych!

Dodaj komentarz