3 stycznia 2019

Dietetycy i pediatrzy alarmują – fatalnie żywimy małe dzieci. Efekt jest taki, że mali Polacy są nie tylko znacznie bardziej narażeni na otyłość, ale są też zwyczajnie mniej zdrowi. Jeśli pragniesz uchronić przed tym swoje dziecko, koniecznie dowiedz się, jakich błędów unikać.

Oto kilka najbardziej popularnych grzeszków, które popełniane są przez młode mamy oraz wyjaśnienie, dlaczego warto ich unikać.

1.Podawanie mnóstwa przekąsek.

Biszkopcik, paluszek, słodka bułka, herbatnik, owocowy soczek, parówka i na deser chrupki kukurydziane – oto lista najczęściej przekąsek, które bardzo często podawane są małym dzieciom. Według specjalistów z zakresu żywienia, małe dzieci otrzymują nawet 10 posiłków dziennie, podczas kiedy potrzebują tylko od 4-5. Efektem jest brak uczucia głodu (i niechęć do zjedzenia pożywnego obiadu) oraz przekarmianie dziecka i nadwaga.

Co równie istotne, błąd ten prowadzi do podawania zbyt dużych ilości cukru i soli w diecie dziecka. Według najnowszych badań, aż 80% dzieci do lat 3 zjada za dużo cukru, a 90% dzieci spożywa za dużo soli.

2. Solenie potraw.

„Bo co będzie jadł takie bez smaku” – chociaż od wielu lat mówi się o tym, że małym dzieciom nie powinno solić się posiłków, mamy sypią jej „choć ciutek”. Dla smaku, bo przecież bez soli wszystko jest mdłe.

Jak wspomnieliśmy, 90% dzieci zjada za dużo soli. Sól dodawana jest wszędzie przez samych producentów, a dodatkowo – do posiłków, także przez rodziców. Dziecko nie ma możliwości poznania smaków bez soli i wykształca sobie nieprawidłowe nawyki żywieniowe. Nie wspominając już o tym, jak bardzo szkodliwa jest dla organizmu sól.

3. Podawanie popularnych serków homogenizowanych malutkim dzieciom.

Mowa o uwielbianych przez dzieci „Danonkach”. Wystarczy zadzwonić na infolinię firmy, aby dowiedzieć się, że jest to produkt przeznaczony dla dzieci od 3 roku życia (szkoda, że informacji takiej nie ma na opakowaniu). Tymczasem wielu rodziców kupuje Danonki nawet półrocznym dzieciom. To błąd, ponieważ serki te zawierają ogromne ilości cukru przy znikomej zawartości owoców.

4. Podawanie ciężkich dań dzieciom po 1 roku życia.

Twierdzenie, jakoby dziecko po pierwszym roku życia mogło jeść „już wszystko” przez wielu rodziców traktowane  jako pozwolenie na podawanie maluchowi dań ciężkich, smażonych, tłustych i niezdrowych. Prym wiodą tu smażone kotlety, frytki, słodycze, a nawet napoje gazowane.

Zasada, jakoby malec po pierwszych urodzinach rzeczywiście mógł wszystko spożywać, odnosi się raczej do tego, że bez większego ryzyka wystąpienia alergii możemy podać malcowi np. owoce cytrusowe czy miód. Gdy jednak rozumiemy to źle i podajemy roczniakowi schabowego z ziemniakami i tłustym sosem, może skończyć się to dla dziecka ogromnym bólem brzucha. To zbyt ciężkie potrawy dla delikatnego brzuszka!

5. Zbyt wczesne podawanie krowiego mleka.

3% rodziców podaje dzieciom krowie mleko już w pierwszym półroczu życia! Sporo więcej sięga po mleko UHT, gdy malec skończy 6 miesięcy. To błąd, ponieważ mleko krowie jest zbyt ciężkie dla młodego organizmu – może uszkodzić wątrobę dziecka, a także doprowadzić do powstania alergii pokarmowej.

6. Gotowanie zupy na wywarze z mięsa.

Niestety, to błąd praktykowany bardzo często. Jak podkreślają specjaliści, malutkim dzieciom nie należy podawać tego typu zup – głownie z uwagi na ryzyko alergii. Mięso powinno być ugotowane oddzielnie i następnie dodane do zupy na wywarze z warzyw.

7. Podawanie znikomej ilości ryb.

Zgodnie z zaleceniami, dziecko powinno jeść rybę co najmniej dwa razy w tygodniu. Jak jednak wynika z wielu badań ankietowych, polskim rodzicom zdarza się kompletnie ignorować to zalecenie – ryb nie podajemy w ogóle albo robimy to rzadko. Co gorsza, gdy już pojawi się na stole, to najczęściej w postaci kiepskiej jakości paluszków rybnych lub smażonych na tłuszczu filetów w panierce.

8. Unikanie pieczywa z pełnego przemiału.

Podajemy dzieciom białe bułki, bułki „maślane” i słodkie drożdżówki – czyli to, co jest najsłodsze. Zbyt rzadko przyzwyczajamy maluchy do jedzenia ciemnego pieczywa. Powód jest dość oczywisty – szybko poddajemy się, gdy malec prosi o inny rodzaj bułeczki czy chleba.

9. Podawanie ogromnej ilości soków.

Dziecko powyżej 1 roku życia powinno wypijać maksymalnie 180 ml soku owocowego – dodajmy, że powinny być to soki naturalne. Tymczasem nasze maluchy wypijają po kilka butelek dziennie i są to napoje pełne cukru.

Pamiętaj, że od tego, co je twoje dziecko, zależy jego życie i zdrowie. Jeśli znalazłaś kilka błędów, które sama popełniasz – jak najszybciej je zlikwiduj.

 

 

Dodaj komentarz