19 października 2016

Samochody zdalnie sterowane cieszą się niegasnącą popularnością.To hobby nie tylko dzieci i młodzieży. Dorośli mężczyźni coraz częściej odnajdują swoją pasję w modelarstwie RC. Wybór pierwszego profesjonalnego samochodu zdalnie sterowanego może okazać się ciężkim zadaniem. Dylematów jest wiele.

Samochody RC to profesjonalne modele jeżdżące, których sterowanie odbywa się za pomocą fal radiowych. Pierwszym kryterium dzielącym zdalnie sterowane auta jest sposób zasilania. Na rynku dostępne są samochody RC z silnikami spalinowymi, dwusuwami na benzynę lub mieszankę nitro lub auta z silnikami elektrycznymi. Mimo że pojazdy spalinowe postrzegane są jako szybsze i z pewnością dużo bardziej atrakcyjne (ryk silnika, zapach spalin) to jednak ich obsługa: dotarcie, przygotowanie odpowiedniej mieszanki czy konserwacja wymagają nieco specjalistycznej wiedzy. Samochody RC z napędem elektrycznym są wolniejsze i mniej zwrotne niż „spalinówki” jednak ich obsługa nie jest skomplikowana. Mankamentem aut elektrycznych jest stosunkowo krótki czas jazdy modelu związany z niewielką pojemnością akumulatora. Jednak by wydłużyć jednorazowe  użytkowanie modelu elektrycznego, można wyposażyć się w dodatkową baterię. Dla początkujących użytkowników zdecydowanie rekomendowane są samochody z napędem elektrycznym ze względu na prostotę ich użytkowania.

Wybór silnika samochodu RC to kolejny dylemat. W modelach samochodów zdalnie sterowanych występują dwa rodzaje silników. Silniki szczotkowe to rozwiązanie stabilniejsze, zapewniające jazdę z optymalną prędkością oraz stabilnymi osiągami. Z tego względu poleca się je w szczególności osobom początkującym oraz młodym użytkownikom. Druga możliwość, silniki bezszczotkowe, umożliwiają rozwijanie bardzo dużych prędkości oraz większych osiągów silnika. To ideale rozwiązanie dla osób doświadczonych lubiących ekstremalną i szybką jazdę.

Ostatnim kluczowym dylematem jest wybór konstrukcji modelu adekwatnego do preferowanej przez nas nawierzchni, po której poszczać się auto. W tym ujęciu dokonujemy wyboru między samochodami On-Road (niskie zawieszenie, małe koła, nawierzchnia utwardzona) a autami Off-Road (wysokie zawieszenie, napęd na 2 osie, duże koła, idealne do jazdy w terenie po nieutwardzonej nawierzchni).