2 lutego 2017

Obecność witaminy C w ludzkim organizmie jest szalenie ważna, szczególnie zimą kiedy o przeziębienie nie trudno.

Odpowiedni poziom ten witaminy może uchronić nas przed nieprzyjemnościami związanymi z chorowaniem. W jaki sposób zadbać o to, aby jej poziom zawsze był odpowiednio wysoki? Witaminę C możemy przyjmować nie tylko w formie tabletek. W jakich produktach spożywczych znajdziemy jej najwięcej? W brew pozorom najwięcej nie ma jej cytryna.

  • Dzika róża. Warto pić kompot lub jeść konfiturę.
  • Czarna porzeczka. Najlepiej jeść ją zerwaną prosto z krzaczka. Taka świeża ma najwięcej witamin.
  • Natka pietruszki. Już jedna łyżeczka dziennie posiekanej natki to połowa dziennego zapotrzebowania.
  • Czerwona papryka. Nie dość, że ma mnóstwo witamy C to również zapobiega chorobom układu krążenia. Wart ją też jeść gdy ma się nadciśnienie.

To właśnie te produkty stoją na czele pod względem zawartości witaminy C. Oprócz nich warto również jeść chrzan, brukselkę, paprykę zieloną, kalafior, szpinak, truskawki, poziomki i kiwi.

Warto pamiętać o spożywaniu tych produktów przez cały rok, ale zimą w szczególności.

Witamina C ma ogromny wpływ na naszą odporność. Ale nie tylko bo doskonale wzmacnia układ odpornościowy, leczy nadciśnienie, chroni przed wystąpieniem anemii, usprawnia stawy i wzmacnia kości.
Co się dzieje, gdy mamy niedobór witamy C? Czujemy się osłabieni, szybko męczymy się, nie mamy apetytu, krwawią nam dziąsła, bolą mięśnie i stawy, łatwiej powstają siniaki, a rany wolniej się goją.
Sporą dawkę tej witaminy w szczególności powinny przyjmować osoby, które narażone są na silny stres, kobiety w ciąży oraz karmiące, osoby palące papierosy, osoby starsze, oraz te mające problem z nadciśnieniem tętniczym oraz będące po długotrwałym wysiłku fizycznym.
Witaminę C ciężko jest przedawkować bo łatwo rozpuszcza się w wodzie. Jednak należy uważać przy jednoczesnym zażywaniu tabletek antykoncepcyjnych, przy zbyt dużej dawce mogą pojawić się infekcje, wymioty, wzdęcia czy nudności.