MaluchSkoki rozwojowe – czy rzeczywiście istnieją? Jak je rozpoznać?

Skoki rozwojowe – czy rzeczywiście istnieją? Jak je rozpoznać?

Pierwszy rok życia dziecka to czas, w którym dziecko błyskawicznie się rozwija – zarówno pod względem psychicznym, jak i fizycznym. Rozwój fizyczny przebiega jednostajnie, ale w psychicznym możemy zauważyć pewne „skoki” – trudniejsze dni lub tygodnie, po których dziecko zdobywa nową umiejętność.

Skoki rozwojowe – czy naprawdę istnieją?

Tak naprawdę nie ma żadnego namacalnego dowodu na istnienie tzw. skoków rozwojowych. Jednak specjaliści twierdzą, że w trakcie pierwszego roku życia rzeczywiście występuje siedem krótkich etapów, w trakcie których dziecko „bombardowane” jest bodźcami i nad którymi układ nerwowy dziecka musi nauczyć się panować. Gdy tak się dzieje, dziecko uczy się nowych umiejętności.

Tezę o istnieniu skoków rozwojowych potwierdza także większość rodziców. Zauważają, że dziecko przez kilka dni zachowuje się inaczej (czytaj: jest „trudniejsze”), a potem rzeczywiście odkrywa nową umiejętność. Nie pozostaje nam zatem nic innego jak uwierzyć w istnienie skoków rozwojowych i przyjrzeć się im z bliska.

Skoki rozwojowe – jak je rozpoznać?

Napływ nowych bodźców nie jest dla dziecka łatwym doświadczeniem. Może się zatem zdarzyć, że pogodne i spokojne niemowlę zacznie być bardziej wymagające. Do specyficznych „objawów” skoku rozwojowego należą:

  • zwiększona potrzeba bliskości z rodzicem, głównie z mamą – dziecko domaga się bardzo częstego noszenia, przytulania i bujania
  • niespokojny sen – nawet maluchy, które do tej pory przesypiały całą noc albo budziły się na mleko i od razu zasypiały, mogą być w nocy bardzo niespokojne
  • brak apetytu
  • rozdrażnienie – dziecko jest marudne, trudno mu dogodzić, szybko się budzi; łatwo można odnieść wrażenie, że coś wpływa na samopoczucie maluszka

Skoki rozwojowe – kiedy występują i na czym polegają?

Poniżej znajdziesz dokładne wytyczne dotyczące momentu wystąpienia danego skoku oraz związanych z nim zmian. Pamiętaj jednak, że są to dane tylko orientacyjne. Dzieci rozwijają się we własnym tempie i może się zdarzyć, że niektóre nowe umiejętności zauważysz u swojej pociechy nieco później. Nie ma jednak powodu do niepokoju.

A oto, kiedy (w najczystszej teorii) występują poszczególne skoki rozwojowe:

5-6 tygodni: etap wrażeń

To właśnie ten skok sprawi, że twoje dziecko zacznie być bardziej świadome, a ty złapiesz z nim pierwszy kontakt. Kiedy minie kilka trudniejszych chwil możesz zauważyć, że maluszek:

  • pierwszy raz się uśmiecha (albo uśmiecha się znacznie częściej, niż do tej pory i robi to bardziej świadomie)
  • zaczyna uważniej słuchać i patrzeć
  • zmienia się działanie układu pokarmowego: możesz odkryć, że niemowlę o wiele rzadziej ulewa

7-8 tygodni: etap wzorów

Przez „wzory” rozumie się tutaj nie tyle symetryczne układy, co raczej odkrywanie porządku i pewnych zasad. W praktyce oznacza to, że dziecko:

  • wydaje dźwięki, słucha samo siebie – malec zaczyna głużyć, a potem zafascynowany powtarza wydawane dźwięki
  • dotyka przedmiotów – z początku delikatnie, w końcu całkiem stanowczo: gdy zauważy, że ruch ręki przynosi efekt
  • kopie nóżkami i energicznie rusza rączkami – podobnie, jak w poprzednim punkcie, dziecko zauważa efekt swoich działań, np. to, że ruch nóżkami wywołuje dźwięk grzechotki umieszczonej w skarpetce
  • podnosi główkę – coraz mocniej i na dłużej
  • przygląda się twarzom, obserwuje ludzi – wynika to z fascynacji ludzką mimiką oraz wydawanymi przez innych dźwiękami

11-12 tygodni: etap niuansów

Dziecko zauważa pewne zależności i niuanse, a efektem tychże obserwacji jest to, że:

  • potrafi robić bąbelki ze śliny
  • trzymane za rączki, podnosi się do pozycji siedzącej
  • zgrabnie chwyta przedmioty i wkłada je do buzi
  • piszczy
  • daje do zrozumienia, że jest znudzone
  • bawi się swoimi rączkami i umieszczonymi w nich zabawkami

14-19 tygodni: etap wydarzeń

Wydarzenia, czyli wielkie zmiany – tak można krótko scharakteryzować ten skok rozwojowy. Niestety, przed jego nastaniem jest dość długi, nawet kilkudniowy etap marudzenia. Gdy jednak dziecko zakończy ten okres, będzie:

  • odmawiało jedzenia poprzez odpychanie butelki albo kręcenie główką, gdy nie będzie głodne
  • reagowało na własne imię
  • wymawiało nowe dźwięki i głoski
  • podpierało się na rączkach, a nawet próbowało raczkować
  • uderzało zabawkami, świadomie je zrzucało
  • przekładało zabawki z jednej do drugiej ręki
  • szukało rodziców
  • pokazywało gestami, że jest głodne albo chce być na rękach

22-26 tygodni: etap relacji

To czas, w którym może pojawiać się lęk separacyjny – dziecko zauważa relacje, czyli między innymi to, że nie stanowi jedności z mamą. To odkrycie jest dla wielu maluchów szokiem, stąd paniczny lęk przed straceniem mamy z oczu.

Z tygodnia na tydzień maluszek nabiera coraz to nowych umiejętności. Na liście nowych osiągnięć znajdą się:

  • chwyt pęsetkowy (dziecko chwyta drobne przedmioty kciukiem i palcem wskazującym)
  • robienie „papa”
  • samodzielne siadanie
  • wkładanie i wyjmowanie zabawek z pojemników
  • oglądanie książeczek, przenoszenie wzroku z jednej strony na drugą
  • reakcja na nietypowe zachowanie innych osób

33-37 tygodnie: etap kategorii

Grupy, grupy, grupy – twoje dziecko odkrywa, że cały świat można skategoryzować! Efektem tych oraz innych odkryć są takie umiejętności, jak:

  • rozpoznawanie kształtów
  • zazdrość o rodzica („moja mama”)
  • inicjatywa w zabawie – dziecko może np. przynieść piłeczkę albo książeczkę
  • przytulanie zabawek

41-48 tygodni: etap sekwencji

Podstawową zmianą zachodzącą u dziecka po tym skoku jest zrozumienie zależności przyczynowo – skutkowych. Najbardziej widoczne dla rodziców osiągnięcia, to:

  • chodzenie lub próby chodzenia
  • szukanie przedmiotów
  • wskazywanie na przedmioty
  • udawanie odgłosów zwierząt
  • próby rysowania
  • budowanie wież, zamiast ich burzenia
  • dzielenie się jedzeniem, nakłanianie innych do smakowania
  • wspinanie się na wszystko
  • odmawianie

Po tych wyczerpujących dwunastu miesiącach dziecko przestaje być niemowlęciem. I chociaż etap skoków rozwojowych się zakończył, a rozwój dziecka już nigdy nie będzie przebiegał tak dynamicznie, to z pewnością nadal będzie zachwycało nas nowymi umiejętnościami – oby już bez trudniejszych dni, jakie do tej pory temu towarzyszyły.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco!

musisz przeczytać

DOŁĄCZ DO NAS

POPULARNE W TEJ KATEGORII

czytaj więcej