26 sierpnia 2018

Wybór odpowiedniej szkoły dla dziecka rozpoczynającego edukacyjną przygodę spędza sen z powiek wielu rodzicom. Chociaż mamy rejonizację, czyli nasze dziecko jest automatycznie przypisane szkole najbliżej domu, to istnieje także prawo wyboru – jeśli wybieramy inną placówkę, to możemy złożyć do niej podanie o przyjęcie dziecka. Zanim jednak to zrobimy, warto zapoznać się z cechami naprawdę dobrej szkoły.

Oto, na co w szczególności powinnaś zwrócić uwagę:

Odległość szkoły do domu

Nie jest to najważniejszy czynnik, ale ma pewne znaczenie. W pewnym momencie twoja pociecha zacznie wracać do domu samodzielnie. I nawet, jeśli jesteś opanowanym rodzicem, to będzie to dla ciebie źródło stresu. Szkoła znajdująca się blisko to większy spokój.

Wielkość szkoły

Im mniejsza, tym lepiej – w małych szkołach dziecku łatwiej jest się odnaleźć, panuje też bardziej kameralna atmosfera. Nauczyciele lepiej znają maluchy, łatwiej nad nimi panują i szybciej rozpoznają, gdy dzieje się coś niepokojącego. W małej szkole trudniej być niewidocznym dzieckiem.

Wielkość klas

Idealna opcja dla dziecka to klasy skupiające około dwudziestu uczniów. Przy takiej liczebności nauczyciel ma więcej czasu dla poszczególnych dzieci, łatwiej jest mu też skupić się na ich brakach czy zaległościach.

Pora lekcji

Niestety, obecnie zdecydowanie zbyt często zdarza się, że pierwszo- czy drugoklasiści rozpoczynają lekcje późno, np. na 11. Oznacza to, że dziecko wraca ze szkoły o 15 lub 16, a gdy chwilę odpocznie, robi się zbyt późno na naukę.

Zorientuj się, jak jest w wybranej przez ciebie placówce. Idealna opcja to tak, w której dzieci w klasach 1-3 rozpoczynają lekcje najpóźniej na godzinę 9.

Wyposażenie klas

Odchodzimy już od klas rodem z PRL, niemniej wyposażenie w niektórych szkołach publicznych pozostawia dużo do życzenia. Dobra szkoła oferuje nie tylko piękne, przyjazne dzieciom pomieszczenia, ale także idzie z duchem czasu – oferując zaplecze komputerowe.

Ponadto, znaczenie ma także to, czy na terenie szkoły znajduje się plac zabaw. Dzięki niemu dzieci łatwiej jest kontrolować i – mówiąc szczerze, z nudy nie wpadają na co „ciekawsze” pomysły.

Zaplecze terapeutyczne

Dobra podstawówka posiada nie tylko szereg wykwalifikowanych pracowników – ważny jest także sprzęt. Odpowiednio przygotowane szkoły mają specjalne sale, w których pracują z dziećmi mającymi kłopoty z nauką, zachowaniem bądź sprawnością fizyczną. W placówce powinien być także psycholog oraz pedagog – na stałe.

Kółka zainteresowań

Rodzice decydujący się na prywatną placówkę często argumentują swój wybór dużym wyborem zajęć pozalekcyjnych. Zanim jednak zrezygnujemy z oferty szkoły publicznej, zorientujmy się, co proponuje ona pod tym względem. Wiele dobrych placówek oferuje bowiem zaskakująco dużą ilość zajęć dodatkowych, czasem dochodzącą do dziesięciu. Normą są wyjazdy na basen i liczne koła zainteresowań.

Personel

Personel powinien być przede wszystkim współpracujący z rodzicami. Wiele może nam powiedzieć już postawa, jaką przyjmuje sam dyrektor. Osoba otwarta na pytania, chętnie podejmująca kontakt z rodzicami i życzliwie traktująca dzieci budzi większe zaufanie, niż dyrektor chłodny i zamykający się w swoim gabinecie.

Warto porozmawiać także z nauczycielami – pierwsze wrażenie nie jest przesądzające, ale może być dobrą wskazówką na początek.

Dni otwarte – korzystaj jeśli tylko możesz!

Bardzo ważną informacją o szkole jest ta, czy organizuje ona tzw. „dni otwarte”, umożliwiające rodzicom oraz dzieciom poznanie placówki. Wiele podstawówek organizuje w tym czasie zabawy dla przyszłych uczniów oraz spotkania informacyjne dla rodziców – dzięki temu możemy poznać odpowiedzi na najbardziej nurtujące nas pytania. Z kolei brak takiej inicjatywy świadczy nie najlepiej o szkole, do której chcemy posłać nasze dziecko.

Dodaj komentarz